19 grudnia w stoczni Fincantieri w Riva Trigoso (koło Genui) rozpoczęto cięcie arkuszy stali do produkcji sekcji kadłuba okrętu hydrograficznego, przeznaczonego dla włoskiej Marina Militare.
Duży okręt hydrograficzno-oceanograficzny NIOM (Nave Idro-Oceanografica Maggiore) jest przeznaczony do prowadzenia naukowych badań kartograficznych i monitoringu mórz i oceanów, a także wsparcia inicjatyw Instytutu Hydrograficznego. Budowa będzie przebiegała w stoczni w Riva Trigoso, a w końcowej fazie (wodowanie, próby i zdanie) w zakładzie w Muggiano koło La Spezii.
Program odnowy jednostek pływających Służby Hydrograficznej Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej jest częścią innowacyjnego projektu o zasięgu europejskim, w którym uczestniczy włoskie Ministerstwo Obrony, i w ramach którego osiągnięto porozumienie w sprawie finansowania pomiędzy Europejskim Bankiem Inwestycyjnym a Ministerstwem Gospodarki i Finansów.
Okręt został zaprojektowany z dbałością o aspekty ekologiczne. Do jego głównych cech należą technologie ograniczające emisję gazów cieplarnianych, napęd spalinowo-elektryczny optymalizujący zużycie paliwa, kształty kadłuba optymalizowane w celu zmniejszenia oporu hydrodynamicznego oraz zastosowanie materiałów przyjaznych dla środowiska.
Umowa na budowę jednostki została zawarta pomiędzy Departamentem Uzbrojenia Marynarki Wojennej NAVARM a Ministerstwem Obrony w grudniu 2022 roku. Koszt wyniesie około 280 mln EUR. Dostawa gotowego NIOM planowana jest na rok 2026. Marina Militare otrzyma jeszcze dwie mniejsze jednostki hydrograficzne, przeznaczone do działania na Morzu Śródziemnym w pobliżu wybrzeży.
NIOM ma wypierał około 5500 ton, miał długość całkowitą 110 m i szerokość 19 m. Będzie napędzany zintegrowanym systemem spalinowo-elektrycznym, umożliwiającym osiągnięcie prędkości maksymalnej 15 węzłów. Zasięg wyniesie 7000 mil morskich przy prędkości 12 węzłów, a autonomiczność 45 dni. Oprócz 60 naukowców, zabierze podstawową załogę liczącą 80 osób.
Jednostka będzie wyposażona w laboratoria naukowe i sprzęt do wykonywania prac oceanograficznych, badań i szybkiej oceny oddziaływania na środowisko. Będzie mogła operować w Arktyce w temperaturach sięgających -20°C. NIOM będzie miał lądowisko i hangar śmigłowca NH90, kilka łodzi motorowych, możliwość zabierania i obsługiwania bezzałogowych pojazdów na- i podwodnych oraz powietrznych, żurawie ładunkowe i system RAS do uzupełniania zapasów na morzu, jak też szpital standardu NATO Role 1.
Najnowsza wizualizacja NIOM wskazuje, że projekt znacząco ewoluował w ostatnim czasie. Różni się on od sylwetek prezentowanych przy okazji zawierania umowy w ubiegłym roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu