30 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o niecodziennej operacji naprawy wielozadaniowego samolotu bojowego Lockheed Martin F-35A Lightning II, który odniósł uszkodzenia w czerwcu 2020 roku.
Należący do 388. Skrzydła Myśliwskiego F-35A Lightning II o rejestracji 17-5269 lądował w bazie lotniczej Hill w stanie Utah. Podczas tego doszło do złamania przedniej goleni podwozia, co zaowocowało uszkodzeniami przedniej części kadłuba. Przez kolejne miesiące uszkodzona maszyna trafiła do centrum logistyczno-remontowego znajdującego się w powyższej bazie. Ostatecznie specjaliści amerykańskich sił powietrznych oraz producenta podjęli decyzję o niecodziennej operacji – naprawa uszkodzonego samolotu objęła wymianę przedniej sekcji kadłuba, która pochodziła z innego F-35A Lightning II.
23 czerwca 2014 roku egzemplarz F-35A o rejestracji 10-5015 (nr seryjny AF-27) odniósł poważne uszkodzenia w czasie startu do lotu szkolnego z bazy lotniczej Eglin na Florydzie. W wyniku usterki silnika doszło do pożaru wewnątrz kadłuba – ocena zniszczeń wykazała brak ekonomicznego sensu naprawy. Kadłub jest obecnie wykorzystywany jako naziemna pomoc szkolno-treningowa dla służb ratowniczych w bazie lotniczej Hill.
W ramach operacji wykorzystano nieuszkodzoną przednią sekcję kadłuba AF-27, którą połączono z głównymi elementami AF-211. W kolejnych tygodniach zaplanowano montaż instalacji pochodzących ze zdemontowanej części oraz dostarczonej przez dostawców zewnętrznych (zastępując te, które uległy zniszczeniu bądź uszkodzeniom w czasie lądowania). Całość prac ma pozwolić na całkowite wyremontowanie samolotu i ponowne wykorzystanie operacyjne. Zgodnie z harmonogramem, prace przy AF-211 mają zakończyć się w marcu 2025 roku.
Dodatkowo procedura, będąca nowością dla programu F-35 Lightning II, może stanowić precedens dla kolejnych tego typu napraw w przyszłości – teoretycznie poszczególne komponenty wszystkich F-35 są z sobą wymienne (oczywiście pod względem wersji), co może ułatwić podobne operacje i ułatwić naprawy. Do tego celu ważne jest zebranie doświadczeń z realnych operacji naprawczych przez personel techniczny producenta oraz użytkowników.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
E tam. Ja golfa składałem nawet z 3 golfów i jednego passata.