Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Trzecia tegoroczna wizyta niemieckiej fregaty typu F 123 w Gdyni

Niemiecka fregata Mecklenburg-Vorpommern (F 218) typu Brandenburg wchodzi do gdyńskiego portu. Fot. Marcin Chała

10 listopada przy Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych w gdyńskim porcie zacumowała niemiecka fregata rakietowa Mecklenburg-Vorpommern (F 218) typu Brandenburg (lub F 123).

Wizyta niemieckiego okrętu w Gdyni ma charakter ściśle techniczny, w polskim porcie odtworzona zostanie jej gotowość bojowa, a załoga będzie miała czas na chwilę relaksu. Co ciekawe Gdynia jest pierwszym portem, który okręt odwiedził po wejściu na wody Morza Bałtyckiego (co miało miejsce 9 listopada). Wcześniej monitorował on m.in. przejście rosyjskiego okrętu podwodnego Krasnodar (B 265) proj. 06363 przez Kanał La Manche w drodze do stoczni Kronsztadtskyj morskoj zawod w Kronsztadzie na Wyspie Kotlin. Obecnie niemiecka fregata realizuje najprawdopodobniej cykliczny rejs szkoleniowy, w trakcie którego zrealizowano zadania ogniowe w tym m.in. strzelanie z rufowej wyrzutni Mk49 systemu RAM (świadczy o tym charakterystyczne osmalenie frontu wyrzutni).

W odróżnieniu lipcowej wizyty w Gdyni bliźniaczego Bayerna (F 217, https://zbiam.pl/niemiecka-fregata-w-gdyni), F 218 posiada niemal pełną jednostkę ognia. Na pokładzie zainstalowanych jest bowiem sześć z ośmiu kontenerów transportowo-startowych Mk141 z kierowanymi pociskami przeciwokrętowymi (kpp) typu Boeing RGM-84D Harpoon Block 1C.

Obecna wizyta jest drugą realizowaną przez Mecklenburg-Vorpommern w Gdyni (pierwsza miała miejsce 26 maja https://zbiam.pl/pierwsza-tegoroczna-wizyta-zespolu-snmg1-w-polsce) a trzecią angażującą okręt tego typu ogólnie. Aktualnie w składzie Deutsche Marine znajdują się cztery fregaty typu F123. Zamówienie na ich budowę złożone zostało w czerwcu 1989 roku, a do służby wprowadzano je w latach 1994-1996. Mecklenburg-Vorpommern jest ostatnim okrętem z serii, położenie stępki w stoczni Bremer Vulkan AG w Bremie, odbyło się 23 listopada 1993 roku, kadłub zwodowano 23 lutego 1995 roku, a banderę podniesiono 6 grudnia 1996 roku.

Okręty tego typu charakteryzują się wypornością pełną 4490 ton przy wymiarach 138,85 x 16,7 x 4,35 m (6,3 m licząc z gruszką dziobową mieszczącą sonar). Napęd skonfigurowany został w układzie CODOG i składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 956 TB92 o mocy po 8,14 MW każdy oraz dwóch turbin gazowych LM 2500 (o mocy łącznej 38 MW). Poprzez dwie przekładnie zbiorczo – redukcyjne Renk BGS 178 Lo obracają one dwoma wałami napędowymi ze śrubami o zmiennym skoku. Prędkość maksymalna przekracza 29 węzłów, a przy prędkości ekonomicznej (18 węzłów) mogą one przebyć odległość 4000 Mm. Uzbrojenie składa się z pojedynczej 76 mm/62 armaty OTO Melara Compact oraz dwóch 27 mm zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych Mauser MLG-27. Środki napadu powietrznego mogą być rażone z wykorzystaniem pocisków RIM162 ESSM wystrzeliwanych z dwóch ośmiokomorowych wyrzutni Mk41 Mod 3 (z wkładkami redukcyjnymi Mk25, łączny zapas to 64 pocisków) oraz w bezpośredniej bliskości przez dwie 21-prowadnicowe wyrzutnie Mk49 systemu RAM. Cele morskie zwalczać można przez wspomniane już wcześniej pociski RGM-84D. Do porażenia celów podwodnych wykorzystywane mogą być torpedy lekkie Raytheon Mk46 Mod.5 kal. 324 mm wystrzeliwane z dwóch podwójnych (zainstalowanych na stałe we wnękach burtowych) wyrzutni typu Mk32 Mod.9. W przypadku konieczności konfrontacji z okrętem podwodnym na większej odległości wykorzystane mogą być pokładowe śmigłowce Sea Lynx Mk.88A. Podstawowymi systemami radiolokacyjnymi są: pracujący w paśmie D (1-2 GHz) dwuwspółrzedny radar Thales Nederland LW 08 oraz pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) trójwspółrzedny radar Thales SMART-S. Za podświetlanie wykrytych środków napadu powietrznego dla pocisków ESSM odpowiadają z kolei dwa systemy Thales STIR 1.8. Wykrywanie okrętów podwodnych realizowane jest z kolei przez umieszczony w gruszce dziobowej sonar Atlas Elektronik DSQS-23BZ. Okręty opisywanego typu otrzymały także obronę elektroniczną w postaci systemu EADS FL-1800S oraz czterech wyrzutni multispektralnych celów pozornych MASS.

Dzisiejsza wizyta jest jedną z niewielu, jakie zostały, w trakcie której można obserwować okręt z jego oryginalnym wyposażeniem. Wszystkie bowiem fregaty tego typu, mimo zaawansowanego jak na niemieckie standardy wieku, poddane zostaną wkrótce zakrojonej na szeroką skalę modernizacji, w ramach której otrzymają nowe systemy radiolokacyjne (Saab Sea Giraffe 4A, która zastąpi dotychczasową LW08 oraz Saab Sea Giraffe 1X w miejscu SMART-S), kierowania ogniem (Saab CEROS 200 zastąpi Thales STIR 1.8) oraz dowodzenia (Saab 9LV w miejscu Thales TACTICOS). Informację o podpisaniu stosownej umowy szwedzki koncern Saab opublikował 30 lipca 2021 roku (https://zbiam.pl/saab-zmodernizuje-niemieckie-fregaty). Dodatkowo mają one zostać także przezbrojone – przestarzałe jak na dzisiejsze standardy kpp typu RGM-84D mają zostać w ramach tej samej modernizacji zastąpione przez znacznie nowocześniejsze szwedzkie Saab RBS-15Mk3 (https://zbiam.pl/pociski-rbs15-mk-3-trafia-na-fregaty-typu-brandenburg).

Wraz z bliźniaczymi jednostkami oraz fregatami typu Sachsen (F 124), Bayern wchodzi w skład 2.dywizjonu fregat (2. Fregattengeschwader), 2. Flotylli operacyjnej (Einsatzflottille 2) ze stałym miejscem dyslokacji w bazie morskiej Heppenser Groden (Marinestützpunkt Heppenser Groden) w Wilhelmshaven w Dolnej Saksonii.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc