Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Niemiecka fregata w Gdyni

Niemiecka fregata FGS Bayern (F 217) w drodze do Nabrzeża Stanów Zjednoczonych. Fot. Marcin Chała

7 lipca przy Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych w gdyńskim porcie zacumowała niemiecka fregata rakietowa Bayern (F 217) typu Brandenburg (lub F 123).

Wizyta niemieckiego okrętu w Gdyni ma charakter ściśle techniczny, w Gdyni odtworzona zostanie jej gotowość bojowa. Ostatnim przedsięwzięciem w którym Bayern brał udział były międzynarodowe ćwiczenia Baltops 2023 (4-16 czerwca, https://zbiam.pl/baltops-2023-rozpoczelo-sie-najwieksze-cwiczenie-morskie-na-baltyku). Obecnie jednostka ta realizuje najprawdopodobniej cykliczny rejs szkoleniowy, o czym może świadczyć m.in. brak kontenerów Mk141 z pociskami przeciwokrętowymi RGM-84D Harpoon Block 1C.

Jest to druga wizyta niemieckiej fregaty tego typu w Polsce w bieżącym roku. Pierwsza miała miejsce 26 maja, gdy do portu w Gdyni wszedł NATO’wski zespół SNMG1, którego okrętem flagowym była bliźniacza fregata Mecklenburg-Vorpommern (F 218, https://zbiam.pl/pierwsza-tegoroczna-wizyta-zespolu-snmg1-w-polsce). Aktualnie w składzie Deutsche Marine znajdują się cztery fregaty typu F123. Zamówienie na ich budowę złożone zostało w czerwcu 1989 roku, a do służby wprowadzano je w latach 1994-1996. Bayern jest trzecim okrętem w serii, położenie stępki w stoczni Nordseewerke w Emden odbyło się 16 grudnia 1993 roku. Kadłub zwodowano po nieco ponad 6 miesiącach - 30 czerwca 1994 roku, a banderę podniesiono dwa lata później - 15 czerwca 1996 roku.

Okręty tego typu zostały zoptymalizowane przede wszystkim do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych, przy czym maja one także możliwości niszczenia jednostek nawodnych a także (w ograniczonym stopniu) zwalczania środków napadu powietrznego.

Co warto wspomnieć, fregaty typu F123 są pierwszymi okrętami w Deutche Marine, które zbudowano w oparciu o opracowaną w latach 70, przez hamburską stocznię Blohm+Voss koncepcję modułową znaną jako MEKO (MEhrzweck-KOmbination). Okręty tego typu charakteryzują się wypornością pełną 4490 ton przy wymiarach 138,85 x 16,7 x 4,35 m (6,3 m licząc z gruszką dziobową mieszczącą sonar). Napęd skonfigurowany został w układzie CODOG i składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 956 TB92 o mocy po 8,14 MW każdy oraz dwóch turbin gazowych LM 2500 (o mocy łącznej 38 MW). Poprzez dwie przekładnie zbiorczo – redukcyjne Renk BGS 178 Lo obracają one dwoma wałami napędowymi ze śrubami o zmiennym skoku. Prędkość maksymalna przekracza 29 węzłów, a przy prędkości ekonomicznej (18 węzłów) mogą one przebyć odległość 4000 Mm. Uzbrojenie składa się z pojedynczej 76 mm/62 armaty OTO Melara Compact, oraz dwóch 27 mm armat MLG-27. Cele powietrzne zwalczać można z wykorzystaniem pocisków RIM162 ESSM wystrzeliwanych z dwóch ośmiokomorowych wyrzutni Mk41 Mod 3 (z wkładkami redukcyjnymi Mk25, łączny zapas to 64 pocisków) oraz w bezpośredniej bliskości przez dwie 21 prowadnicowe wyrzutnie Mk49 systemu RAM. Cele morskie zwalczać można przez wspomniane już wcześniej pociski RGM-84D (łącznie osiem kontenerów Mk141). Do porażenia celów podwodnych wykorzystywane mogą być torpedy lekkie Raytheon Mk46 Mod.5 kal. 324 mm wystrzeliwane z dwóch podwójnych (zainstalowanych na stałe we wnękach burtowych) typu Mk32 Mod.9. W przypadku konieczności konfrontacji z okrętem podwodnym na większej odległości wykorzystane mogą być pokładowe śmigłowce Sea Lynx Mk.88A. Podstawowymi systemami radiolokacyjnymi są: pracujący w paśmie D (1-2 GHz) dwuwspółrzedny radar Thales Nederland LW 08 oraz pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) trójwspółrzedny radar Thales SMART-S. Za podświetlanie wykrytych środków napadu powietrznego dla pocisków ESSM odpowiadają z kolei dwa systemy Thales STIR 1.8. Wykrywanie okrętów podwodnych realizowane jest z kolei przez umieszczony w gruszce dziobowej sonar Atlas Elektronik DSQS-23BZ. Okręty opisywanego typu otrzymały także obronę elektroniczną w postaci systemu EADS FL-1800S oraz czterech wyrzutni multispektralnych celów pozornych MASS.

Obecna wizyta jest najprawdopodobniej jedną z ostatnich, w trakcie których można obserwować okręt z jego oryginalnym wyposażeniem. Wszystkie bowiem fregaty tego typu, mimo zaawansowanego jak na niemieckie standardy wieku, poddane zostaną wkrótce zakrojonej na szeroką skalę modernizacji, w ramach której otrzymają nowe systemy radiolokacyjne (Saab Sea Giraffe 4A, która zastąpi dotychczasową LW08 oraz 1X w miejscu SMART-S), kierowania ogniem (Saab CEROS 200 zastąpi Thales STIR 1.8) oraz dowodzenia (Saab 9LV w miejscu Thales TACTICOS). Informację o podpisaniu stosownej umowy szwedzki koncern Saab opublikował 30 lipca 2021 roku (https://zbiam.pl/saab-zmodernizuje-niemieckie-fregaty).

Wraz z bliźniaczymi jednostkami oraz fregatami typu Sachsen (F 124), Bayern wchodzi w skład 2.dywizjonu fregat (2. Fregattengeschwader), 2. Flotylli (Einsatzflottille 2) ze stałym miejscem dyslokacji w bazie morskiej w Wilhelmshaven.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc