Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy Jork w Gdyni

Amerykański transportowy okręt desantowy dok USS New York (LPD 21) typu San Antonio w trakcie pobierania paliwa z produktowca Angon. Fot. Marcin Chała

W dniach 18-19 czerwca przy Nabrzeżu Francuskim Portu Gdynia cumował transportowy okręt desantowy dok (LPD, Landing Platform, Dock) USS New York (LPD 21) typu San Antonio Flight I.

Amerykański okręt wszedł na wody Morza Bałtyckiego 2 czerwca, obierając kurs na port w Kłajpedzie, dokąd dotarł dwa dni później. Litwa była bowiem gospodarzem fazy portowej tzw. Pre-Sail Conference przed rozpoczęciem międzynarodowych ćwiczeń pk. BALTOPS 2024. Tegoroczna, 53. Już edycja tych manewrów należy do największych jaką kiedykolwiek miała miejsce. Udział w niej łącznie wzięło ponad 50 okrętów, ponad 85 samolotów i 9000 żołnierzy z 20 państw członkowskich NATO (w tym dwóch jej najnowszych członków tj. Finlandii oraz Szwecji).

Różnego rodzaju epizody ćwiczono w różnych częściach Bałtyku w dniach 7 – 20 czerwca (22 czerwca okręty wejdą do Kilonii). Głównymi związkami operacyjnymi jakie zawiązano na czas trwania tych ćwiczeń były cztery amfibijne grupy zadaniowe, zorganizowane wokół: amerykańskiego uniwersalnego okrętu desantowego-doku LHD (Landing Helicopter Dock) USS Wasp (LHD 1) typu Wasp (bliźniaczy USS Kearsarge LHD 3 odwiedził Gdynię 14 września 2022 roku, https://zbiam.pl/uss-kearsarge-zawinal-do-gdyni), hiszpańskiego śmigłowcowca desantowego Juan Carlos I (L 61), holenderskiego okrętu desantowego doku (LPD) Zr.Ms. Johan de Witt (L 801) oraz właśnie amerykańskiego USS New York (LPD 21) typu San Antonio z zaokrętowaną 24. Jednostką Ekspedycyjną amerykańskiej piechoty morskiej (24th Marine Expeditionary Unit – MEU).

BALTOPS 2024 zrealizowano pod przewodnictwem Sił Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w Europie i Afryce oraz amerykańskiej 6. Floty (NAVEUR-NAVAF/SIXTHFLT) podczas gdy dowodzenie realizowano pod egidą Morskich Sił Uderzeniowych i Wsparcia NATO z siedzibą w portugalskim Oeiras.

Nocny postój USS New York przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni. Fot. Marcin Chała

Wizyta tego okrętu w Gdyni trwała zaledwie 18 godzin miała charakter stricte roboczy, a jej celem było odtworzenie gotowości bojowej ze szczególnym uwzględnieniem uzupełniania zapasu paliwa. Biorąc z kolei pod uwagę fakt, że produktowiec Angon (należący do Oktan Energy & v/l Service Sp. z o.o.) przy burcie LPD 21 stał przez ponad 8 godzin, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć że zapas paliwa okrętu został poważnie uszczuplony udziałem we wspomnianych już manewrach BALTOPS 2024.

Co ciekawe i dotychczas raczej w polskich portach niespotykane, przez cały czas pobierania paliwa okręt miał uruchomione systemy radiolokacyjne, w tym m.in. radar AN/SPQ-9B.

USS New York jest piątym okrętem typu San Antonio jaki zbudowano dla US Navy, a zarazem piątym amerykańskim okrętem noszącym tą nazwę. Zamówienie na jego budowę złożono 25 listopada 2003 roku. Budowniczym była należąca do koncernu Northrop Grumman stocznia Avondale Shipyard. Stępkę położono 10 września 2004 roku a wodowanie odbyło się 19 grudnia 2007 roku. Do służby okręt wszedł 7 listopada 2009 roku. Stałym miejscem bazowania jest Baza US Navy w Norfolk. Ciekawostką odnośnie konstrukcji tego okrętu może być fakt, że w budowie jego sekcji dziobowej wykorzystano niemal 7 ton przetopionej stali odzyskanej ze zniszczonych w ataku terrorystycznym 11 września 2001 roku, dwóch wież World Trade Center (WTC). Warto także wspomnieć, że LPD 21 jest pierwszym amerykańskim okrętem zaprojektowanym całkowicie cyfrowo w programie CAD.

Okręty typu San Antonio legitymują się wypornością pełną 24900 ton, przy wymiarach kadłuba 208,5 (201,4 m na LW) x 31,9 (29,5 na LW) x 7,0 m. Napęd składa się z czterech turbodoładowanych silników wysokoprężnych Colt-Pielstick PC 2.5 STC o mocy łącznej 31 021 kW, obracających poprzez dwie przekładnie zbiorczo-redukcyjne, dwoma wałami napędowymi ze śrubami o skoku zmiennym. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 22 węzłów oraz zasięgu 8000 Mm przy prędkości 18 węzłów. Okręty typu San Antonio umożliwiają transport techniki wojskowej rozmieszczonych na trzech pokładach o łącznej powierzchni 2323 m2. Na pokładzie można także przewozić do 708 m2 spaletyzowanych ładunków. Na pokładzie znajdują się także dwie komory amunicyjne o pojemności 1007 m3 oraz zbiorniki nafty lotniczej JP5 dla śmigłowców oraz poduszkowców o łącznej pojemności 1196 m3. Podstawowym systemem radiolokacyjnym, jest trójwspółrzędny, pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) radar AN/SPS-48E, którego antena umieszczona została wewnątrz rufowego masztu. Na topie dziobowego stoi z kolei antena dwuwspółrzędnego, pracującego w paśmie I (8-10 GHz) radaru AN/SPQ-9B. Radar ten umożliwia wykrywanie i śledzenie obiektów nawodnych, także tych o niskiej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (np. peryskopów zanurzonych OP) oraz obiektów powietrznych i środków napadu powietrznego w tym kierowanych pocisków przeciwokrętowych, śmigłowców a nawet dronów poruszających się na pułapie od kilku do 600 m. Uzbrojenie obronne składa się z dwóch pojedynczych armat Mk46 Mod.2 kal. 30 mm oraz dwóch 21 prowadnicowych wyrzutni Mk31 Mod.0 systemu RAM dla pocisków RIM-116. Załoga stała liczy 380 osób (w tym 29 oficerów) podczas gdy desant może liczyć do 699 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Na pokładzie znajduje się miejsce dla zaokrętowania do 101 dodatkowych osób.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc