Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe kontenery gaśnicze dla austriackich Bundesheer

Kontener gaśniczy LCS transportowy przez samochód MAN SX 32.440 8×8 z integralnie opancerzoną kabiną. Fot. EMPL

3 listopada austriacka firma EMPL Fahrzeugwerk GmbH poinformowała o przekazaniu Austriackim Federalnym Siłom Zbrojnym (Österreichisches Bundesheeer) trzech systemów kontenerów gaśniczych LCS (Lösch-Container Systeme) w wersji LCS3 8000/200.

Kontenery gaśnicze mają znormalizowane wymiary, dzięki czemu mogą być obsługiwane przez standardowe ciężarówki z hakowym systemem załadowczym. W tym przypadku są to czteroosiowe samochody MAN z militarnej serii SX – typ SX 32.440 8×8 z integralnie opancerzoną kabiną firmy Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG – oraz zmilitaryzowane cywilne z linii TGS – typ TGS 35.440 8×6 z hakowym systemem załadowczym Scorpion. W razie potrzeby pojazdy te będą dodatkowo wyposażone w tymczasowo montowaną instalację natryskową podłoża do samoobrony.

W kontenerze LCS, w jego partiach przedniej i tylnej, usytuowano symetrycznie – po dwie na każdą stronę – skrytki na sprzęt i wyposażenie. Mieści się w nim wiele jednostek sprzętu, w tym m.in.: latarki, kamery termowizyjne, respiratory, pompy do pracy pod wodą, węże ciśnieniowe, generatory prądu, dystrybutory, rury belkowe, plecaki medyczne, piła łańcuchowa. Wszystkie skrytki są zamykane lekkimi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi oraz obsługiwane przy pomocy poręcznego pionowego dolnego uchwytu. Z tyłu kontenera umieszczono moduł sterowania. Przy tym bezpieczną i wygodną pracę przy obsłudze urządzeń ułatwiają chowane – podest podłogowy oraz dwie boczne osłony wykonane z profili o przekroju kwadratowym. Dostęp do podestu i w rezultacie modułu sterowania uzyskuje się korzystając ze składanej drabinki, zamocowanej do prawej osłony. LCS ma też zbiornik na wodę o pojemności 8000 litrów, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 litrów i wbudowaną pompę o wydajności 4000 l/min, którą można również zasilać przez generator prądotwórczy w trybie zasilania zewnętrznego. Do bezpośredniej walki z ogniem służy dachowe działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności do 4000 l/min. Poza tym wbudowany system grzewczy gwarantuje, że LCS będzie gotowy do działania także w trakcie przechowywania na zewnątrz w temperaturze otoczenia do -25°C.

Zespół sterowania wyposażeniem w tylnej części kontenera LCS. Fot. EMPL

Następną cechą kontenera LCS jest elastyczność jego obsługi i użycia. Ma on wymiary i konstrukcję zewnętrznego szkieletu nośnego typowego 20-stopowego kontenera cysternowego (tzw. tank-kontenera). W rezultacie może być transportowany nie tylko w skali operacyjnej, środkami transportu kołowego, ale i strategicznej, za pomocą samolotów i platform kolejowych. Kontener LCS może być obsługiwany nie tylko przez samochodowe hakowe systemy załadowcze, ale i wózki widłowe o odpowiednim udźwigu, żurawie, kalmary czy suwnice, czyli sprzęt przeładunkowy występujący w terminalach kontenerowych. W tym celu w bocznych dolnych profilach nośnych wykonano standardowe prostokątne poziome otwory.

Tego typu kontenery mogą zostać wykorzystane do zabezpieczenia pożarowego polowych baz materiałowych czy magazynów amunicji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc