27 października stocznia AO „PO Siewmasz” z Siewierodwińska poinformowała o rozpoczęciu budowy nowego doku pływającego, który wykorzystywany będzie do wodowania powstających tam okrętów podwodnych o napędzie jądrowym. Zastąpi on obecnie używany przez tę stocznię dok Suchona projektu 2121.
Dok Suchona został zbudowany w 1980 r. i od tego czasu służył do wyprowadzania z hal montażowych i wodowania budowanych w stoczni Siewmasz atomowych okrętów podwodnych. W czasach Związku Radzieckiego były to okręty uzbrojone w pociski balistyczne projektu 941 Akuła i 667BDRM Dielfin oraz jednostki wyposażone w pociski manewrujące projektu 949/949A Granit/Antiej. Obecnie wykorzystywany jest do wodowania strategicznych okrętów podwodnych projektu 955A Boriej-A oraz jednostek wielozadaniowych projektu 885M Jasien´-M.
Cechą charakterystyczną tego doku jest rozsuwany dach składający się segmentów o łukowatym kształcie. Jego zastosowanie miało na celu ukrycia przed zwiadem satelitarnym faktu wodowania kolejnych okrętów jak i osłona prac tam prowadzonych przed trudnymi warunkami atmosferycznymi. Dok ten ma nośność 25 000 t, wymiary 202,5x42 m, przy czym jego wewnętrzny pokład roboczy ma wymiary 175x28 m, natomiast maksymalna poziom wody nad kilblokami po jego zanurzeniu to 13,3 m.
Początkowo rozważano remont i modernizację starego doku. Po analizach okazało się jednak, że taniej i szybciej będzie zbudować nowy. W związku z tym, że wszystkie systemy hydrauliczne służące do przemieszczania jednostek pływających w stoczni Siewmasz zaprojektowane są do współpracy z Suchoną. Nowy doku będzie wymiarowo i konstrukcyjnie podobny do starego, ma to na celu uniknięcia konieczności modernizacji tych systemów. W stosunku do poprzednika rezygnowano jedynie ze składanego dachu.
Umowa na opracowanie projektu technicznego nowego doku została zawarta w 2020 r. pomiędzy Siewmaszem a biurem projektowym Ałmaz z Sankt Petersburga Wybór tego biura nie jest zaskoczeniem, ponieważ ma ono duże doświadczenie w projektowaniu tego typu jednostek pływających. Po opracowaniu tego projektu co nastąpiło w czerwcu 2023 r., przyszedł czas na przygotowanie roboczej dokumentacji technicznej. Prace te wykonują specjaliści z biura projektowego stoczni, co pozwoliło na rozpoczęcie konstruowania samego doku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu