20 września w stoczni Huntington Ingalls Industries (HII) w Pascagouli w stanie Missisipi odbyła się uroczystość położenia stępki uniwersalnego okrętu desantowego, przyszłego USS Fallujah (LHA 9) typu America Flight I.
Najnowszy desantowiec budowany dla US Navy będzie pierwszym amerykańskim okrętem, któremu nazwę nadano na cześć dwóch bitew o Faludżę (pierwsza miała miejsce w dniach 4 kwietnia – 1 maja 2004 roku, a druga pomiędzy 7 a 16 listopada tego samego roku). Co warto wspomnieć, druga z tych bitew która otrzymała kryptonim Phantom Fury, była także największą bitwą lądową amerykańskich wojsk od czasu bitwy o Huế w 1968 roku w trakcie wojny wietnamskiej. Matką chrzestna została żona emerytowanego gen. Dawida H. Bergera, 38. komendanta Korpusu Piechoty Morskiej w latach 2019-2023, a obecnie prawnika udzielającego pomocy rodzinom wojskowych.
USS Fallujah będzie czwartym okrętem należącym do typu America, ale drugim należącym do zmodyfikowanej odmiany Flight I. Najważniejszą zmianą jaką okręty tej transzy otrzymały to przywrócenie niecki doku, choć mniejszej niż na Waspach (zdolnej pomieścić dwa poduszkowce desantowe). Pierwsze dwie jednostki typu America tj. America (LHA 6) oraz Tripoli (LHA 7) zostały pozbawione doku celem zwiększenia możliwości prowadzenia operacji lotniczych, jednak stosunkowo szybko okazało się, że możliwości te w żadnym przypadku nie rekompensują utraty możliwości transportu ładunków z wykorzystaniem poduszkowców desantowych typu LCAC. Dążenie do zwiększenia możliwości lotniczych poza niecką doku ograniczyło także możliwości udzielania pomocy medycznej (zaplecze zmniejszyło się niemal o 2/3 w porównaniu do starszych jednostek typu Wasp), także możliwości transportowe techniki wojskowej zostały ograniczone. Zmniejszono również wielkość nadbudówki tak, by zwiększyć ilość miejsca postojowego dla przemiennopłatów typu Bell Boeing MV-22 Osprey (zrekompensowano tym samym utratę części miejsca w hangarze na rzecz zabudowy niecki doku).
Pierwszą zmodyfikowaną jednostką jest USS Bougainville (LHA-8, który ma wejść do służby w przyszłym roku). Faludża zamówiona została 27 października 2022 roku, a pierwsze cięcie blach odbyło się 20 grudnia. Okręty typu America legitymują się wypornością pełną 45 693 ton przy wymiarach 257 x 32 x 7,9 m. Napęd skonfigurowany został w układzie hybrydowym spalinowo–elektrycznym (CODLOG) i składa się z dwóch turbin gazowych General Electric LM 2500+ o mocy po 26 000 kW, sześciu agregatów prądotwórczych z silnikami wysokoprężnymi Fairbanks Morse Engines o mocy po 4000 kW oraz dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 3700 kW. Turbiny gazowe zasprzęglane są przy konieczności uzyskania prędkości przekraczającej 12 węzłów (prędkość maksymalna to +22 węzły), poniżej tej prędkości okręt wykorzystuje jedynie silniki elektryczne, które pozwalają na znaczne ograniczenie zużycia paliwa. Pierwszym okrętem desantowym z takim napędem był USS Makin Island (LHD 8, ostatnia jednostka typu Wasp, w służbie od 24 października 2009 roku), który średnio 70% czasu w morzu korzysta właśnie z ekonomicznej formy napędu. Ruch postępowy zapewniają dwie śruby o skoku zmiennym o średnicy 5,0 m produkcji koncernu Rolls-Royce
Podstawowym systemem radiolokacyjnym zapewniającym wykrywanie celów nawodnych i powietrznych w dużych odległościach od okrętu jest trójwspółrzędny radar AN/SPY-6(V)2, wykrywanie obiektów o niewielkiej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego możliwe jest z wykorzystaniem radaru AN/SPQ-9B (służącego też do wskazywania celów dla systemów obronnych). Te składają się z dwóch 21-prowadnicowych wyrzutni Mk49 systemu RAM, dwóch ośmiokomorowych wyrzutni Mk29 dla pocisków ESSM, a także dwóch artyleryjskich systemów typu CIWS Mk15 Phalanx Block 1B kal. 20 mm. Stała załoga składa się z 65 oficerów i 994 podoficerów i marynarzy a także do 1687 żołnierzy korpusu USMC oraz do 184 osób z korpusu medycznego. Obecnie stocznia HII zaangażowana jest w prace przy wspomnianym już LHA 8 a także przy dwóch innych okrętach desantowych typu San Antonio tj. przyszłym USS Richard M. McCool Jr. (LPD 29, 13 i ostatniej jednostce typu Flight I, położenie stępki 12 kwietnia 2009, wodowanie 5 stycznia 2022 roku) oraz prototypowej jednostce transzy Flight II tj. przyszłym USS Harrisburg (LPD 30, położenie stępki 28 stycznia 2022 roku). Stocznia otrzymała także zamówienie na budowę łącznie 14 niszczycieli typu Arleigh Burke Flight III.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu