31 sierpnia w stoczni Irving Shipbuilding w Halifaksie odbyła się uroczystość oficjalnego przekazania arktycznego okrętu patrolowego AOPS (Arctic and Offshore Patrol Ship) HMCS William Hall (AOPS 433 ) typu Harry DeWolf.
Willam Hall jest czwartym okrętem typu Harry DeWolf, z sześciu jakie mają zostać zbudowane dla Królewskiej Marynarki Wojennej Kanady. Co ciekawe, okręt ten został przekazany o trzy miesiące szybciej niż poprzednia jednostka tego typu Max Bernays (AOPS 432). Było to możliwe dzięki wyprzedzeniu harmonogramu o całe dwa miesiące, mimo że jego budowa realizowana była w trakcie pandemicznych obostrzeń.
Cięcie pierwszych blach dla przyszłego Williama Halla odbyło się 3 maja 2019 roku (na budowę jednostki zużyto 2800 ton stali), stępkę położono 17 lutego 2021 roku, a wodowanie odbyło się 27 listopada 2022 roku. Kanada jest jednym z pięciu krajów tworzących tzw. Arktyczną Piątkę, czyli grupę państw leżących nad brzegiem Oceanu Arktycznego (poza Kanadą jest to Rosja, Norwegia, Dania i USA). Wraz z ocieplaniem się klimatu i zmniejszeniem grubości pokrywy lodowej, rejon Arktyki staje coraz bardziej pożądany. Gra toczy się bowiem nie tylko o znaczące zapasy zasobów naturalnych jakie najprawdopodobniej skrywa dno najmłodszego oceanu - Arktycznego (ostrożne szacunki amerykańskiej agencji United States Geological Survey, podają że może się tam znajdować od 13 do nawet 22% światowych zapasów ropy naftowej mówi się o co najmniej 90 mld. baryłek ropy naftowej, do 30% zapasu gazu ziemnego ok. 16,7 biliona m3, a także złoża klatratu metanu, bogate złoża rzadkich metali jak złoto czy też srebro oraz znaczne pokłady złóż naturalnych w tym m.in. diamentów), ale i znacznie łatwiejszy dostęp do dwóch z nowych szlaków żeglugowych na Północy. Wykorzystanie tych, do niedawna niedostępnych lub wymagających asysty lodołamaczy, tras, umożliwia skrócenie trasy łączącej porty europejskie z azjatyckimi o prawie 40%. Co ciekawe głównym adwersarzem Kanady w tym rejonie nie jest Rosja, lecz Stany Zjednoczone. Nie respektują one bowiem roszczeń Kanady w związku ze statutem Przejścia Północno-Zachodniego, które to przez Ottawę uznawane jest za część wód terytorialnych.
Program pozyskania sześciu (do ośmiu) okrętów patrolowych zdolnych do realizacji zadań patrolowych w rejonie Arktyki zainicjowany został w lipcu 2007 roku. Umowę na opracowanie projektu nowych patrolowców podpisano w 2008 roku. Jako wzór dla kadłuba przyjęto linie teoretyczne kadłuba norweskiego okrętu patrolowego Svalbard. W 2010 roku program AOPS został połączony z kilkoma innymi wówczas planowanymi, tworząc ostatecznie Narodową Strategię Budowy Okrętów (NSPS), którą ogłoszono 19 października 2011 roku. Projekt nowych patrolowców opracował BMT Fleet Technologies przy współpracy z STX Canada Marine. Umowę na budowę pięciu (z opcją na szósty, aneks podpisano 2 listopada 2018 roku) AOPS ze stocznią Irving Shipbuilding z Halifaksu podpisano 16 stycznia 2015 roku.
Okręty typu Harry DeWolf legitymują się wypornością pełną 6615 ton przy wymiarach 103,6 x 19,0 x 5,7 m. Wykonany ze stali kadłub otrzymał wzmocnienia zgodnie z klasą lodową Polar-5, co oznacza, że mogą się poruszać w lodzie o grubości do 1 m z prędkością 3 węzłów. Napęd skonfigurowano w układzie hybrydowym spalinowo–elektrycznym i składa się z czterech silników wysokoprężnych MAN 6L32/44CR o mocy po 3,6 MW oraz dwóch silników elektrycznych o mocy po 4,5 MW. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 17 węzłów na wodach wolnych od zlodzenia. Przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów AOPS mogą przebyć do 6800 Mm, a autonomiczność wynosi 120 dni.
W rufowej części kadłuba znajduje się lądowisko dla śmigłowca wraz z hangarem. Dostosowano je do współpracy z maszynami CH-148 Cyclone i CH-149 Cormorant (w tym ostatnim przypadku możliwy jest tylko postój na lądowisku). Pod lądowiskiem znajduje się z kolei pokład ładunkowy, na którym przewożone mogą być kontenery (TEU) o łącznej masie do 70 ton, zawierające zarówno ładunki, jak i specjalistyczne wyposażenie, lub będące kontenerami socjalnymi (dla max. 48 osób), lub lekkie pojazdy. Na pokładzie tym przenoszona będzie także 12 m barka desantowa, produkcji ABCO, której zadaniem będzie transportowanie ładunków i pojazdów na lód lub brzeg. Do obsługi wyposażenia rozlokowanego na pokładzie rufowym oraz lądowisku wykorzystywany jest składany teleskopowo dźwig o udźwigu do 20 ton. We wnękach burtowych na śródokręciu przenoszone będą dwie półsztywne łodzie motorowe MRRB (MultiRole Rescue Boats). Uzbrojenie stanowi pojedyncze 25 mm działko BAE Mk 38 Mod 2 w specjalnej, nigdzie indziej nie stosowanej, obudowie chroniącej system przed oddziaływaniem klimatu arktycznego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu