Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Inauguracje budów dwóch okrętów w stoczniach grupy Navantia

Wizja artystyczna okrętu ratowniczego BAM-IS. Fot. Navantia

3 lipca stocznie Navantia w Puerto Real i San Fernando rozpoczęły cięcie blach do produkcji okrętu ratownictwa podwodnego BAM-IS dla Marynarki Wojennej Królestwa Hiszpanii oraz morskiego okrętu patrolowego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka.

W obydwu przypadkach proces polegał na wycięciu pierwszej płyty, która zostanie wykorzystana do produkcji bloku kadłuba w celu dostrojenia systemów produkcyjnych. Budowa tego bloku, który będzie częścią siłowni, pozwoli na uruchomienie i przetestowanie nowych cyfrowych narzędzi projektowania, kontroli i zarządzania wdrożonych w stoczniach Navantii. BAM-IS będzie pierwszą jednostką zbudowaną w stoczni Puerto Real, która będzie korzystała z tych narzędzi.

BAM-IS (Buque de Acción Marítima de Intervención Subacuática, pol. morski okręt ratowniczy do prowadzenia prac podwodnych), który otrzyma nazwę Poseidon (A 21), będzie wyspecjalizowaną i wyposażoną platformą do ratownictwa podwodnego. Będzie również główną jednostką Armada Española do wspierania operacji nurkowych, zastępując okręt ratowniczy Neptuno (A 20). Ma być gotowy w 2026 roku.

Budowa BAM-IS jest odpowiedzią na potrzebę związaną z nowymi okrętami podwodnymi S-80 Isaac Peral w celu zapewnienia wsparcia i zagwarantowania bezpieczeństwa ich załogom przez cały okres eksploatacji.

Konstrukcja BAM-IS ma modułowy charakter. Dzięki dużemu pokładowi roboczemu, o powierzchni ponad 400 m2, możliwa będzie instalacja różnych systemów skonteneryzowanych lub spaletyzowanych, które pozwolą na skonfigurowanie go do różnych profili misji: operacji nurkowych, ratownictwa podwodnego lub ratownictwa SAR, ochrony podwodnego dziedzictwa itp. W tym celu otrzyma również innowacyjną instalację napędową i elektryczną, opartą na technologiach prądu stałego, systemach magazynowania energii i pędnikach cykloidalnych, co zapewni mu zdolność do utrzymywania bardzo dokładnego pozycjonowania, nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych, a wszystko to zgodnie z najbardziej wymagającymi normami środowiskowymi.

Ponadto Poseidon będzie zdolny do współpracy z NSRS, czyli NATO Submarine Rescue System (NATO-wski system ratowania okrętów podwodnych). Jakość ta, między innymi, pozwoli mu uzyskać po raz pierwszy dla okrętu hiszpańskiej floty certyfikatu MOSHIP (Mother Ship, pol. okręt-matka), aby działać jako bazowiec systemów ratownictwa podwodnego NATO. W tym celu zaangażowano firmę JFD. Z drugiej strony będzie miał bezzałogowe pojazdy (ROV) zdolne do zdalnego prowadzenia podwodnych badań i interwencji.

Natomiast w stoczni w San Fernando rozpoczęto budowę morskiego okrętu patrolowego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka. Projekt obejmuje również pakiet wsparcia techniczno-logistycznego (części zamienne, narzędzia i dokumentacja techniczna), w tym usługi szkolenia technicznego dla personelu marokańskiego w Hiszpanii.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc