29 czerwca na pokładzie okrętu logistycznego Zr.Ms. Karel Doorman, przedstawiciele COMMIT (Commando Materieel en IT, pol. Dowództwo ds. materiałów i systemów informatycznych) Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów oraz firm Damen Naval i Thales Nederland zawarli umowy na budowę czterech fregat zwalczania okrętów podwodnych dla flot Belgii i Holandii.
Programowi pozyskania fregat zwalczania okrętów podwodnych ASWF (Anti Submarine Warfare fregatten) dla obydwu flot przewodzi Haga, podczas gdy program modernizacji sił przeciwminowych jest kierowany przez stronę belgijską. Ustalenia w tej sprawie zapadły w 2018 roku. 3 kwietnia bieżącego roku rząd Królestwa Niderlandów podjął decyzję o zakupie fregat, zaś jego belgijski odpowiednik zaaprobował to postanowienie. Cztery nowe jednostki zastąpią taką samą liczbę używanych obecnie fregat typu M (Karel Doorman).
Okręty będą miały hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny, będą mierzyć 145 metrów długości i 18 metrów szerokości. Ich zanurzenie wyniesie 5,5 metra, a wyporność 6400 ton. Na pokładach znajdzie się miejsce dla 117-osobowej załogi.
Fregaty ASWF będą uzbrojone w pociski Raytheon ESSM Block 2, 76 mm armatę Leonardo Sovraponte, dwie 40 mm armaty Leonardo, torpedy Raytheon Mk54, zestawy rakietowe RAMSys RIM-116 RAM i uniwersalne pociski przeciwokrętowe Kongsberg Defence & Aerospace Naval Strike Missile.
Ponadto COMMIT i Thales podpisały umowę na produkcję i dostawę systemu kierowania ogniem AWWS i zestawu sensorów do czterech nowych fregat ASWF. Nowy zestaw czujników wykorzystuje radary APAR Block 2 pasma X i SM400 Block 2 pasma S, zintegrowanych w jednym systemie, który jest w stanie dynamicznie rekonfigurować swoje zadania.
Oprócz AWWS, Thales dostarczy optoelektroniczne głowice kierowania ogniem Mirador Mk2, optoelektroniczne systemy obserwacji Gatekeeper Mk2, „trudnowykrywalny” radar nadzoru nawodnego Scout Mk3, a także pakiet wsparcia logistycznego.
Pierwsza fregata ASWF osiągnie gotowość operacyjną w 2029 roku. Obecnie eksploatowane fregaty wielozadaniowe typu Karel Doorman były budowane od 1985 roku przez Damen Naval (wówczas Koninklijke Maatschappij de Schelde). W latach 1991-1995 dostarczono osiem jednostek do Koninklijke Marine, z których sześć zostało ostatecznie sprzedanych do innych krajów, w tym dwie do Belgii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu