25 maja, w trakcie odbywających się w Malezji targów przemysłu obronnego LIMA 2023, doszło do podpisania pakietu kontraktów pomiędzy Ministerstwem Obrony tego kraju oraz dostawcami statków powietrznych różnego typu.
Najważniejszym z nich było uroczyste podpisanie kontraktu z koncernem Korea Aerospace Industries w sprawie zakupu osiemnastu samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle Block 20. Był to wynik podpisanego wcześniej, w lutym, porozumienia. Tym razem obie strony ujawniły, że poza osiemnastoma maszynami umowa obejmuje także opcję na drugą transzę. Poza MiG-ami-29 mają także zastąpić osiem sztuk Boeing F/A-18D Hornet. Podobnie jak w przypadku Polski, malezyjskie FA-50 mają być wyposażone w radary Raytheon PhantomStrike oraz zintegrowane z zasobnikami AN/AAQ-33 Sniper.
Drugim wydarzeniem było podpisanie kontraktu z koncernem Leonardo w sprawie zakupu dwóch turbośmigłowych samolotów patrolowych ATR-72MPA. Jest to wynik rozstrzygnięcia postępowania przetargowego w październiku ubiegłego roku. Oferta Leonardo pokonała przynajmniej dwóch innych potencjalnych dostawców. Co ciekawe, docelowe zapotrzebowanie obejmuje sześć samolotów, nie można więc wykluczyć, że współpraca będzie kontynuowana. Malezyjskie maszyny będą oparte na platformie turbośmigłowego samolotu komunikacji regionalnej ATR-72-600.
Trzecia umowa została zawarta z lokalną firmą Aerotree Defence & Services i obejmuje dostawę czterech, używanych, wielozadaniowych śmigłowców transportowych Lockheed Martin UH-60A+, które mają pełnić zadania transportowo-logistyczne. Ich zamówienie wynika z potrzeb operacyjnych i wycofania przestarzałych Sikorsky S-61A Nuri. Poza UH-60A+ władze Malezji podpisały umowę na leasing czterech Leonardo AW139, które trafiły (w okresie grudzień 2021-luty 2022) na okres pięciu lat do Sił Powietrznych tego kraju.
Ostatnią, także spodziewaną, umową jest zamówienie trzech egzemplarzy bezzałogowych aparatów latających TAI Anka 2. Także w tym przypadku kontrakt obejmuje opcję umożliwiającą rozszerzenie zamówienia o drugi system. Także w tym przypadku władze w Kuala Lumpur rozstrzygnęły przetarg w październiku ubiegłego roku, a oferta TAI pokonała kilku innych oferentów. Podobnie jak w przypadku ATR-72MPA, sprzęt ma umożliwić rozbudowę potencjału nadzoru władz Malezji nad morskimi szlakami komunikacyjnymi na wodach terytorialnych oraz strefy wyłączności gospodarczej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Peter
Eurofighters from Leonardo, ATR 42 or 72, from same company, plus other things from the same as above. Why not build a modern AN 26 together with Lockheed Martin?