22 maja Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Kutnie poinformował o podpisaniu dwóch umów z należącą do koncernu Leonardo spółką WSK PZL Świdnik S.A. w sprawie realizacji serwisu śmigłowców Wojska Polskiego.
Przedmiotem obu umów jest realizacja usług dotyczących SW-4 Puszczyk oraz W-3 Sokół w latach 2023-26. Łącznie będzie to kosztować Skarb Państwa 119 mln PLN bez VAT. Umowy zostały podpisane 21 kwietnia. Jak wskazuje zamawiający, ze względu na fakt, że WSK PZL Świdnik S.A. jest producentem obu typów wiropłatów oraz posiadaczem praw do dokumentacji technicznej, zastosowano procedurę negocjacji z wybranym podmiotem.
Wielozadaniowe śmigłowce W-3 Sokół to jeden z podstawowych typów wiropłatów w Wojsku Polskim. Są wykorzystywane do różnych zadań i są eksploatowane w różnych konfiguracjach. Obecnie toczy się dyskusja nad modernizacją części floty, która umożliwiłaby utrzymanie ich w linii u boku nowych śmigłowców wielozadaniowych (AW149). W ostatnich latach WSK PZL Świdnik S.A. zrealizował kilka projektów modernizacji niektórych maszyn – mowa o ośmiu W-3PL Głuszec, czterech W-3WA SAR czy ujednoliceniu wyposażenia i przebudowie poszukiwawczo-ratowniczych W-3 Anakonda.
Z kolei SW-4 Puszczyk to śmigłowce wykorzystywane do szkolenia i treningu. Ich dostawy (24 egzemplarze) zrealizowano w latach 2006-2010 – wszystkie trafiły do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Ze względu na wiek, obecnie także w przypadku tych wiropłatów prowadzona jest dyskusja nad ewentualną modernizacją, która umożliwiłaby zmianę konfiguracji wyposażenia kabiny pilotów, co z kolei umożliwiłoby efektywne szkolenie przyszłych pilotów śmigłowców nowej generacji kupowanych na potrzeby Wojska Polskiego (AW149, AW101, S-70i czy AH-64E).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu