Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykanie planują budowę serii okrętów „nasłuchowych” nowej generacji

Wizja artystyczna nowo projektowanych okrętów typu T-AGOS 25. Wyraźnie widać cechy konfiguracji typu SWATH. Fot. Austal

18 maja Departament Stanu Stanów Zjednoczonych poinformował o zdobyciu przez firmę Austal USA, która jest amerykańskim oddziałem australijskiego koncernu stoczniowego Austal, kontraktu na zaprojektowanie jednostki monitoringu podwodnego typu T-AGOS 25.

Zawarta umowa opiewa na kwotę 113,9 mln USD i obejmuje opracowanie szczegółowego projektu okrętów pomocniczych, nosicieli zintegrowanego systemu monitoringu podwodnego IUSS (Integrated Undersea Surveillance System). Jedna z zawartych klauzul obejmuje możliwość budowy i wyposażenie nawet siedmiu okrętów tego typu, co zwiększy jego wartość do 3,19 mld USD. Prace przy projekcie mają zakończyć się w listopadzie przyszłego roku, jeśli jednak rząd zdecyduje się uruchomić wspomnianą klauzulę potrwają one do czerwca 2034 roku.

Jednostki klasyfikowane jako T-AGOS to podlegające dowództwu logistycznemu MSC (Military Sealift Command) pomocnicze jednostki pływające przeznaczone przede wszystkim do akustycznego monitoringu środowiska morskiego. Obecnie US Navy eksploatuje łącznie pięć okrętów tej klasy, dwóch różnych typów tj. Victorious (T-AGOS 19–22 w służbie od 1991 roku) oraz pojedynczy typu Impeccable (T-AGOS 23 w służbie od 2000 roku). Wszystkie te jednostki na co dzień bazują w bazie morskiej US Navy w Jokohamie.

Cechą charakterystyczną okrętów typu T-AGOS zarówno tych już wykorzystywanych, jak i dopiero projektowanych jest układ kadłuba. Dla zapewnienia jak największej stabilności i dzielności morskiej, a także kubatury wewnętrznej, zdecydowano się wykorzystać konfigurację dwukadłubową SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull).

Wspomniane przy okazji wstępu monitoring związany jest nierozerwalnie z wykrywaniem, namierzaniem i analizowaniem wszelkich sygnatur akustycznych pochodzących od obiektów podwodnych, co wykorzystywane jest później w prowadzeniu operacji typu ZOP przez okręty amerykańskie. Systemem wykorzystywanym do pozyskiwania tych danych jest SURTASS (Surveillance Towed-Array Sensor System). Jego głównym elementem jest pojedynczy (lub podwójny, w zależności od potrzeb) zespół hydrofonów TL-29A o długości 1500 m holowany na głębokości od 150 do 460 m, w odległości ok. 1 Mm za rufą nosiciela. Uzupełniony jest on przez aktywny podsystem LFA (Low Frequency Active) pracujący na częstotliwości od 100 do 500 Hz. Jest to urządzenie o masie aż 155 ton i dlatego też trafiło tylko na pokład największego z dostępnych okrętów tj. T-AGOS 23 (o wyporności 5368 ton). Pomniejszone LFA znane jako CLFA (od Compact) legitymują się masą „zaledwie” 64 ton i trafiły na pokłady trzech z czterech, wypierających 3384 tony, Victoriousów tj. Able, Effective i Victorious.

Projektowany obecnie T-AGOS 25 legitymować ma się wypornością 8500 ton przy długości kadłuba 108,5 m. Nowe jednostki mają być także zdecydowanie szybsze od już eksploatowanych. Mają być w stanie uzyskać prędkość 20 węzłów w porównaniu do 10 w (T-AGOS 19) lub 13 węzłów (T-AGOS 23). Nowe jednostki mają uzupełniać działania starszych braci, by docelowo je zastąpić.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc