Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe jednostki badawcze dla US Navy

20 lipca w stoczni VT Halter Marine Inc. w Pascagoula zawarto umowę na rozpoczęcie prac studyjnych nad projektem nowej jednostki badawczej dla US Navy. Prace te, realizowane w ramach programu T-AGOS(X), potrwać mają 12 miesięcy a ich koszt oszacowany został na 981 tys. USD.

Za opracowanie projektu odpowiedzialne jest biuro projektowe Gibbs & Cox. US Navy planuje złożyć zamówienie na budowę prototypowej jednostki (z opcją na sześć kolejnych) w 2022 roku z terminem przekazania pierwszej w 2025 roku. Mają one zastąpić w służbie obecnie eksploatowane jednostki typu Victorious (USNS Victorious T-AGOS 19, Able T-AGOS 20, Effective T-AGOS 21 oraz Loyal T-AGOS 22, w służbie od 1991 roku) a także pojedynczego USNS Impeccable (T-AGOS 23 w służbie od 1995 roku). Wszystkie podlegają Military Sealift Command (MSC) i co ciekawe nie mają przydzielonego stałego miejsca dyslokacji. Jednostki T-AGOS od 2009 roku są jedynymi nosicielami aktywno / pasywnego sonaru holowanego AN/UQQ-2 SURTASS (Surveillance Towed Array Sensor System). System ten pracuje na częstotliwości 100-500 Hz i przeznaczony jest do wykrywania okrętów podwodnych w dużych odległościach. Na pokładzie największego z wymienionych okrętów badawczych, T-AGOS 23 (5730 ton), zainstalowano najcięższą odmianę SURTASS’a ważącego aż 155 tony, mniejsza odmiana ważąca „zaledwie” 64 tony powstała w celu instalacji na mniejszych Victorious’ach (3384 tony). Na pokłady nowych jednostek trafić ma najnowsza odmiana tego systemu hydrolokacyjnego z nowym aktywnym zespołem antenowym CLFA (Compact Low Frequency Active array) oraz dwu antenowym zespołem hydrofonów TL-29A.

Jednostki projektowane w ramach programu T-AGOS(X), mają się legitymować wymiarami 108,51 (91,44 m na LW) x 31,7 (27,4 m na LW) x 9,45 m i wypornością pełną 8500 ton. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego okręt ma być zdolny do żeglugi z pełną prędkością (20 węzłów przy 85% mocy ciągłej) przy stanie morza 5, z prędkością do 10 węzłów przy stanie morza 6 i ograniczoną do 7 węzłów przy „siódemce”. Autonomiczność ustalono na 90 dni z których 75 przypadnie na holowanie sonaru (przy prędkości 5 węzłów), lub 2 dni transferu z maksymalną prędkością marszową (960 Mm przy 20 węzłach). Zasięg przy prędkości ekonomiczniej (nie niższej niż 10 węzłów) wynieść ma 3000 Mm. Załoga mieszana składać ma się z 38 marynarzy US Navy oraz 30 cywilnych specjalistów. Podobnie jak wspomniane wcześniej jednostki także i nowoprojetkowane T-AGOS(X) otrzymają kadłub w układzie SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull). Taki kadłub zapewnia wysoki poziom stabilności całej platformy, niezbędną podczas wykonywania zadań a także bardzo dużą powierzchnię roboczą (790,6 m2) dostępną dla specjalistycznego wyposażenia.

Wybór stoczni VT Halter Marine podyktowany został bardzo dużym doświadczeniem tego zakładu w projektowaniu i budowie jednostek badawczych i oceanograficznych.

(Marcin Chała) Foto: VT Halter Marine
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc