Firma NAVHYD.com Sp. z o.o. z Gdyni ogłosiła, że dostarczy żurawie do okrętów rozpoznania radioelektronicznego Delfin.
NAVHYD.com zawarł w marcu umowę z Remontową Shipbuilding S.A. na dostawę dwóch żurawi pokładowych, przeznaczonych do instalacji na okrętach rozpoznania radioelektronicznego Delfin. Będą to urządzenia typu FL30T2 włoskiej firmy MELCAL S.p.A. Są to żurawie teleskopowe, składane z napędem hydraulicznym.
Dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT, Signal Intelligence) zbuduje dla Marynarki Wojennej RP szwedzka spółka Saab AB, która 25 listopada ubiegłego roku poinformowała o zawarciu umowy ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Agencję Uzbrojenia w tej sprawie. Łączna wartość zamówienia wynosi około 620 mln EUR, a dostawy Delfinów planowane są w 2027 roku. Jednostki zostaną zbudowane przez podwykonawcę, którym jest stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, natomiast za integrację systemów i dostawę okrętów odpowiadać będzie Saab.
Projekt Delfinów będzie spolonizowaną wersją szwedzkiego okrętu SIGINT Artemis (A 202), zbudowanego częściowo w Polsce. Jego kadłub wyprodukowała Stocznia Remontowa „Nauta” S.A. w Gdyni, wykorzystując w charakterze podwykonawcy PGZ Stocznię Wojenną Sp. z o.o. ,a jego projekt powstał w MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. Artemis powstał na mocy umowy zawartej 26 kwietnia 2017 roku przez spółkę Saab i Stocznię Remontową „Nauta”. W myśl kontraktu, „Nauta” była odpowiedzialna za budowę platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego SIGINT, jej wyposażenie i wykonanie prób portowych oraz pierwszych prób morskich. Te drugie miały zakończyć polską fazę programu, po której jednostka o własnych siłach miała przejść do stoczni Saab Kockums AB w Karlskronie. Niestety, w wyniku problemów finansowych „Nauty” proces budowy przerwano i nieukończony Artemis trafił do Szwecji na holu. Tam otrzymał wyposażenie specjalne, czyli systemy odpowiedzialne za przechwytywanie łączności radiowej, emisji elektromagnetycznych, czy też za rozpoznanie obrazowe. Obecnie kończą się jego próby morskie.
Ze względu na specyfikę służby Delfinów nie należy się spodziewać otwartości w informowaniu o sprzęcie wybranym do ich wyposażenia, zaś obecna wiadomość będzie zapewne jedną z nielicznych. Cięcie blach do produkcji pierwszej jednostki powinno rozpocząć się niebawem.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Autor artykułu mógłby pokusić się o zweryfikowanie danych o stopniu ukończenia kadłuba w Naucie i skali prac wykonanych w Szwecji u źródła, bo póki co powiela nieprawdziwe informacje.