W marca zrealizowane zostały badania zakładowe podwozia Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS, czyli nośnika wyrzutni wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej systemu K239 Chunmu. To pierwszy typ pojazdu powstałego w Jelcz Sp. z o.o. w ramach programu WWR Homar.
Umowa z 4 listopada ub.r. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a południowokoreańską spółką Hanwha Aerospace, dotycząca dostawy w latach 2023-2027 218 modułów wyrzutni rakietowych K239 w ramach programu WWR (Wieloprowadnicowe Wyrzutnie Rakietowe) Homar Umowa wykonawcza na dostawę systemów rakietowych K239 Chunmu (zbiam.pl), przewiduje że wszystkie wyrzutnie będą wykorzystywały polskie podwozia Jelcz rodziny P882, wyposażone w polskie środki łączności, Zautomatyzowany Zestaw Kierowania Ogniem (ZZKO) TOPAZ firmy WB Electronics S.A., a także system kontroli strzelania i sterowania wyrzutnią firmy Hanwha. To samo dotyczy pojazdów wsparcia działań środków ogniowych, w pierwszej kolejności samochodów do transportu i przeładunku pakietów z rakietami.
Z racji przewidywanej znacznej skali udziału polskiego przemysłu obronnego w niezwykle szeroko zakrojonym programie WWR Homar, obejmującym wg informacji MON co najmniej 28 dywizjonowe moduły ogniowe (DMO) z 504 wyrzutniami (plus szkolne), taką samą liczbą pojazdów amunicyjnych, ponad 100 wozami dowodzenia i kilkudziesięcioma rozpoznawczymi (wartość całości jest ostrożnie szacowana na 50 mld PLN, z czego na dostawy polskiego przemysłu ma przypaść ok. 40%, a zatem ok. 20 mld PLN), spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej powołały konsorcjum PGZ-WWR, w skład którego wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., JELCZ Sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. i PIT-Radwar S.A. Celem konsorcjum jest dostawa polskich elementów DMO Homar, które posłużą jako nośniki zespołów wyrzutni dostarczonych z Republiki Korei (K239) i Stanów Zjednoczonych (M142 HIMARS), a także będą bazą innych elementów DMO: podwozi specjalnych Jelcz (m.in. nośniki wyrzutni i pojazdów amunicyjnych); artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów dowodzenia szczebla baterii i dywizjonu, wozów ewakuacji technicznej, bezzałogowych systemów powietrznych rozpoznania i korygowania ognia, systemów łączności oraz systemów radiolokacyjnych i kompleksowego pakietu sprzętu logistycznego.
Pierwsza umowa wykonawcza zawarta przez konsorcjum PGZ-WWR z Agencją Uzbrojenia w ramach programu WWR Homar 14 grudnia ub.r. dotyczy dostawy 59 pojazdów i podwozi specjalnych w latach 2023-2024 do dwóch pierwszych DMO. Ma ona wartość ok. 330 mln PLN brutto, a jej wykonawcą jest JELCZ Sp. z o.o. Pierwsza umowa wykonawcza konsorcjum PGZ-WWR (zbiam.pl)
Priorytet, w związku z bardzo napiętym harmonogramem projektu, otrzymały podwozia wyrzutni K239 Jelcz P882.57 T45 K-MRLS 8×8, a także pojazdy amunicyjne Jelcza P882.57 T28 TS ASV-K 8×8 (do systemu K239, w liczbie do jednego DMO) i Jelcz P882.57 T28 TS ASV-H 8×8 (do HIMARS-a, w tym przypadku do wyrzutni DMO zamówionego w 2019 r.). Na obecnym etapie realizacji programu WWR Homar podjęto decyzję o wykorzystaniu jako nośnika wyrzutni i bazy samochodu do transportu rakiet dostępnych, przetestowanych oraz produkowanych seryjnie podwozi, powstałych w ramach programu Wisła.
Nośnik wyrzutni, oznaczony Jelcz P882.57 T45 K-MRLS 8×8, powstał na bazie czteroosiowego podwozia specjalnego P882.57 TS w układzie napędowym 8×8 z ramą podkontenerową, aczkolwiek zastosowano w nim kilka modyfikacji. Przede wszystkim oryginalną długą kabinę dwuosobową, zastąpiono inną, przejętą z ciągnika siodłowego C882.63 do zestawu do transportu ciężkiej techniki Jak Pierwsze zestawy Jak z Jelcza dostarczone wojsku (zbiam.pl). To także kabina długa, ale trzyosobowa i również wyposażona w leżankę, cechuje ją także wyższy stopień odporności balistycznej i przeciwminowej.
Zgodnie z zapisami umowy z Hanwha Aerospace, trzy takie podwozia mają zostać dostarczone wiosną do Republiki Korei, gdzie – z udziałem specjalistów Jelcza, Huty Stalowa Wola i Grupy WB – zostaną na nich zabudowane zespoły wyrzutni i inny sprzęt produkcji południowokoreańskiej, a także wyposażenie łączności i kierowania ogniem, które dostarczą polscy poddostawcy. Po skompletowaniu zostaną poddane cyklowi kompleksowych prób. Kolejnych 15 podwozi posłuży do zabudowy zespołów wyrzutni dostarczonych z Republiki Korei, a także polskich elementów. Prace te zostaną jeszcze w tym roku zrealizowane w Hucie Stalowa Wola S.A., tym razem przy udziale specjalistów z Hanwha Aerospace.
Z kolei pojazdy amunicyjne do przewozu rakiet do systemu K239 Jelcz P882.57 T28 TS ASV-K 8×8 i do systemu HIMARS Jelcz P882.57 T28 TS ASV-H 8×8 zaadaptowano bez poważniejszych zmian (poza węzłami mocowania ram pakietów pocisków i środków łączności oraz urządzeń towarzyszących systemom HIMARS oraz Chunmu) z systemu Wisła. W tym przypadku bazą jest Jelcz P882.57 TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym. Każdy taki pojazd przewozi cztery pakiety z sześcioma rakietami 239 mm (K239) lub 227 mm (HIMARS) lub z pojedynczym pociskiem 600 mm (K239) albo 610 mm (HIMARS).
Więcej o polskich pojazdach do systemu WWR Homar można przeczytać w marcowym numerze miesięcznika „Wojsko i Technika” Wojsko i Technika 3/2023 - Wydawnictwo militarne ZBIAM.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu