24 marca w stoczni thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul w Itajaí położono stępkę fregaty Tamandaré dla Marynarki Wojennej Federacyjnej Republiki Brazylii (Marinha do Brasil).
Serię czterech fregat buduje konsorcjum celowe Águas Azuis, zawiązane przez thyssenkrupp Marine Systems, Embraer Defense & Security oraz Atech. Okręt powstaje w technologii modułowej, więc położenie stępki umieszczenia w miejscu montażu ważnego, 52-tonowego bloku konstrukcyjnego, który w przyszłości będzie siłownią dziobową. Zostaną tam zainstalowane dwa silniki wysokoprężne, przekładania redukcyjna oraz kilka pomp i urządzeń pomocniczych. Na obecnym etapie prototypowa fregata jest zaawansowana w 34 procentach. Kolejnym blokiem będzie siłownia rufowa. Z ponad 50 elementów konstrukcyjnych, które składają się na platformę budowy przyszłej Tamandaré, około jedna czwarta jest w trakcie montażu strukturalnego w stoczni, a inne są już pocięte i ukształtowane, z gotowymi panelami i usztywnieniami. Okręt ma być przekazany Marinha do Brasil w 2025 roku, zaś jeszcze w tym rozpocznie się produkcja drugiej jednostki.
20 maja 2020 roku niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems z siedzibą w Kilonii poinformował o zawarciu umowy dotyczącej przejęcia brazylijskiej stoczni Oceana w Itajaí w stanie Santa Catarina. Zakładowi temu powierzono wiodącą rolę w budowie fregat typu Tamandaré dla Marinha do Brasil. Podmiotem zbywającym jest spółka Aliança S.A., należąca do CBO Group z Rio de Janeiro, lidera w dziedzinie wsparcia technicznego statków sektora offshore i jednego z największych pracodawców wykwalifikowanego personelu morskiego na tamtejszym rynku. Przejęcie odbyło się za pośrednictwem brazylijskiej spółki zależnej thyssenkrupp Marine Systems do Brasil. Strony uzgodniły, że nie ujawnią ceny zakupu.
Oceana została wybrana jako preferowana stocznia do budowy czterech fregat (pierwotnie korwet wielozadaniowych) typu Tamandaré dla Marinha do Brasil. 28 marca 2019 roku Ministerstwo Obrony Federacyjnej Republiki Brazylii poinformowało o rozstrzygnięciu międzynarodowego przetargu mającego wyłonić dostawcę, w którym zwyciężyło konsorcjum Águas Azuis. Jego głównymi partnerami są Embraer Defense & Security, Atech i thyssenkrupp Marine Systems. Budowę okrętów powierzono stoczni Oceana. Zakład założono w 2013 roku do produkcji wysokiej jakości statków wsparcia sektora offshore i dobrze nadaje się do realizacji dużych projektów. W ciągu najbliższych dwóch lat w związku z programem Tamandaré zostanie zatrudnionych do 800 lokalnych pracowników, co ma niebagatelne znaczenie dla tamtejszej gospodarki.
5 marca 2020 roku w Rio de Janeiro podpisano właściwy kontrakt na budowę czterech fregat typu Tamandaré, które łącznie będą kosztować około 1,6 mld USD. Ich dostawa planowana jest na lata 2025–2028.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Zostawię tutaj komentarz dla archeologów i potomnych. Może sam go odnajdę po 4 latach 🙂 Brazylijczycy będą mieli szybciej swoje okręty niż my Polacy. Zaczynamy w tym samym czasie... Cztery Tamandaré kontra trzy Mieczniki. Czas start!