Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rozmowy o polsko-południowokoreańskiej współpracy przy bwp Borsuk

Polska i Republika Korei prowadzą jakoby rozmowy na temat współpracy w programie bwp Borsuk. Fot. Andrzej Kiński

9 marca południowokoreańska agencja informacyjna Yonhap News (YNA) poinformowała o rozmowach między Polską i Republiką Korei dotyczących współpracy w ramach programu NBPWP Borsuk.

Strony polska i południowokoreańska miały rozmawiać o współpracy technicznej oraz technologicznej w związku z planowanymi zamówieniami na ok. 1400 bojowych wozów piechoty (formalnie jako NBPWP, Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty) Borsuk i pojazdów na ich bazie. Decyzja odnośnie współpracy nie została jeszcze podjęta, bowiem rozmowy mają być na wstępnym etapie. Ewentualna współpraca miałaby jakoby zwiększyć interoperacyjność między sprzętem obydwu sił zbrojnych, szczególnie, że wg deklaracji Ministerstwa Obrony Narodowej bwp Borsuk mają współpracować z czołgami rodziny K2, opracowanymi i produkowanymi w Republice Korei. W materiale zabrakło informacji na temat tego, czego dokładnie mogłaby dotyczyć współpraca. Najbardziej prawdopodobne jest, że chodzi o pozyskanie komponentów lub rozwiązań, które pozwoliłyby na usprawnienie procesu produkcji Borsuka. Możliwa jest też pomyłka mediów południowokoreańskich ‒ być może faktycznie mowa jest o tzw. ciężkim Borsuku, a więc zapowiadanym ciężkim bojowym wozie piechoty, który miałby zostać opracowany z wykorzystaniem podwozia czy armatohaubicy samobieżnej Krab czy raczej jego zespołów. Podwozie Kraba z kolei to licencyjna, zmodyfikowana odmiana podwozia południowokoreańskiej armatohaubicy samobieżnej Hanhwa Techwin K9 (stąd określa się je niekiedy jako K9P). YNA w odrębnym materiale poinformowała także, że rozmowy na temat współpracy przemysłowej między polskim a południowokoreańskim przemysłem obronnym będą kontynuowane w przyszłym tygodniu.

Warto odnotować, choć chyba wyłącznie jako ciekawostkę, że informację tę jako przedruk podał francuski portal Defense-Aerospace. Autor notki dodał od siebie informację o tym, że Polska i Republika Korei rozpoczęły rozmowy na temat zakupu bojowego wozu piechoty Borsuk na potrzeby Wojsk Lądowych Republiki Korei. Wydaje się to jednak skrajnie mało prawdopodobne, zważywszy na to, że Seul systematycznie kupuje rodzime bojowe wozy piechoty Hanhwa Techwin K21. Rozważany jest również zakup ciężkiego bwp, a w ramach tego programu testowano AS21 Redback.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 comments on “Rozmowy o polsko-południowokoreańskiej współpracy przy bwp Borsuk”

  1. "Najbardziej prawdopodobne jest", "Możliwa jest też pomyłka", "być może faktycznie mowa jest", "Wydaje się to jednak skrajnie mało prawdopodobne".

    Niestety ale ten "artykul" to doskonaly przyklad tego jak nisko upadlo tzw. dziennikarstwo proobronnosciowe w Polsce. Co konkretnie Autor chce nam przekazac? Oprocz powtorzenie informacjiz mediow koreanskich? czy Autor cokolwiek wie na temat tego o czym pisze, bo sadzac z powyzszego mozna miec powazne watplliwosci.

  2. Bardzo dobrze by było abyśmy mogli pozyskać od Korei Południowej pełną licencję na produkcję silników i przekładni a właściwie całych powerpacków dla BWP Borsuk, armatohaubic K9A1/PL i oczywiście dla czołgów K2PL. Taki transfer technologii jest dla Polski bardzo cenny

  3. @Woyak co Ty za pierdoły wypisujesz? Ich silnik do K2 dopiero wszedł do użycia po latach opóźnień i nawet nie wiadomo jak finalnie będzie się sprawdzał. To dopiero czas pokaże. Przekładnię nadal biorą od Renka. Silnik do K9 jest od MTU, przekładnia i transmisja również zagraniczne. Więc jaka niby licencję na silnik i przekładnię do Borsuka mielibyśmy pozyskać?

  4. w Polsce lsce mamy jakas pozostalosc po radzieckiej sraczce odnosnie zdolnosci plywania BWP. na zachodzie dawno stwierdzono ze to glupota i tak miejsc gdzie taki pojazd moze przepłynac rzekę jest niewiele. bez odpowiedniego brzegu po prostu sie zakopie. zmniejszamy orzez to opancerzenie i mozliwosci. tylko wschodnie batustany upieraja sie przy plywajacych bwp. dzis wojna w ukrainiet świet ienpokazuje ze zdolnosc pływania ma 0 znaczenie i tak trzeba budowac ten most pontonowy

  5. w Polsce mamy jakas pozostalosc po radzieckiej sraczce odnosnie zdolnosci plywania BWP. na zachodzie dawno stwierdzono ze to glupota i tak miejsc gdzie taki pojazd moze przepłynac rzekę jest niewiele. bez odpowiedniego brzegu po prostu sie zakopie. zmniejszamy orzez to opancerzenie i mozliwosci. tylko wschodnie batustany upieraja sie przy plywajacych bwp. dzis wojna w ukrainiet świet ienpokazuje ze zdolnosc pływania ma 0 znaczenie i tak trzeba budowac ten most pontonowy

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc