3 marca odbyła się ceremonia przekazania Narodowej Marynarce Wojennej (Marine nationale) Republiki Francuskiej pierwszego zaopatrzeniowca typu BRF, zaś 28 lutego DGA odebrała pierwszy z nowej serii holowników portowych i przybrzeżnych typu RP30/RPC30.
BRF (Bâtiment ravitailleur de force), czyli zaopatrzeniowiec floty Jacques Chevallier (A 725) to prototyp serii czterech jednostek tego typu. Są one budowane dla Marine nationale w ramach programu FLOTLOG (Flotte logistique). Realizuje go konsorcjum celowe zawiązane pomiędzy francuskimi firmami stoczniowymi Chantiers de l’Atlantique i Naval Group. Zgodnie z osobną umową z Chantiers de l’Atlantique, włoska Fincantieri wyprodukuje ich części dziobowe, które będą scalane z tylnymi, zbudowanymi we Francji. Francuskie BRF powstają w oparciu o projekt „logistyka” Vulcano (A 5335), którego Fincantieri zbudowała dla włoskiej Marina Militare, w ramach włosko-francuskiego programu LSS kierowanego przez OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement, Organizacja Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia) w imieniu DGA (Direction générale de l’armement), czyli francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia i jej włoskiego odpowiednika, NAVARM.
Ceremonia podniesienia bandery na Jacquesie Chevallierze, w wykonaniu załogi Marine nationale, odbyła się w stoczni Saint-Nazaire. Wydarzenie to stanowi nowy krok w okresie kwalifikacyjnym programu, ponieważ okręt będzie teraz obsługiwany przez załogę wojskową w celu przeprowadzenia końcowego etapu prób odbiorczych. Jacques Chevallier wkrótce opuści Saint-Nazaire, aby przeprowadzić kolejne oficjalne testy na wybrzeżach Atlantyku i Morza Śródziemnego, przy wsparciu sił i środków francuskiej marynarki wojennej.
Okręt zwodowano w kwietniu ubiegłego roku. Jeszcze w tym roku ma rozpocząć służbę. Trwa już budowa kolejnej jednostki - przyszłego Jacquesa Stosskopfa, którego stępkę części dziobowej położyli Włosi w grudniu 2022 roku.
Natomiast wspominany holownik to Céladon (Y 6051), pierwsza z 20 jednostek typu RP30/RPC30 o uciągu na palu 30 T, zamówionych przez DGA w stoczni Piriou w Concarneau. Mają one za zadanie wspomagać okręty nawodne i podwodne, zwłaszcza podczas manewrów cumowania i dokowania. Będą również uczestniczyć w działaniach na morzu, zwłaszcza w terytoriach zamorskich. Docelowo zastąpią one obecnie eksploatowane holowniki, których uciąg wynosi od 12 do 26 T.
Holowniki typu RP30/RPC30 zostaną tymczasowo przydzielone do baz w: Tulonie (8), Breście (7), Cherbourgu (3), Fort-de-France (1) i Papeete (1). Jednostki te mają 26 m długości, 9 m szerokości i około 300 ton wyporności. Obsługiwane przez załogę składającą się z czterech do dziewięciu marynarzy w zależności od misji, są dostosowane do specyficznych potrzeb francuskiej marynarki oraz do ewolucji nowych okrętów we flocie (tonaż, kształty kadłuba). Przy uciągu 30 T, będą mogły obsługiwać największe francuskie jednostki. Ich architektura pozwala na manewrowanie wzdłuż kadłubów o silnym nachyleniu burt.
Portem macierzystym Céladona jest Tulon. Drugi w serii, Zinzolin, będzie jednocześnie pierwszym mającym możliwość żeglugę do 200 mil morskich od wybrzeża przez pięć dni. Ma zostać dostarczony niebawem, a jego portem macierzystym będzie Brest.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu