Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Premiera zdalnie sterowanego mostu szturmowego Leguan RC [WIDEO]

Firma KMW zaprezentowała ubezzałogowioną wersję mostu szturmowego Leguan na podwoziu czołgu Leopard 2. Fot. KMW

15 lutego niemiecka spółka Krauss-Maffei Wegmann poinformowała o prowadzeniu prac nad zdalnie sterowanym wariantem mostu szturmowego Leguan na podwoziu czołgu Leopard 2.

Pojazd ten nie jest na razie w pełni autonomiczny, tzn. nie może w pełni samodzielnie realizować przewidywanych dla niego zadań, obejmujących dotarcie na wskazane miejsce, rozstawienie mostu i ewentualne złożenie go po przeprawieniu się wojsk. Jest to wóz zdalnie sterowany za pomocą, opracowanego przez inżynierów firmy Krauss-Maffei Wegmann, pilota. Urządzenie to, jak również pozostałe elementy pakietu „ubezzałogowiającego” Leguana, oznaczonego Leguan RC, zostało opracowane we współpracy z inżynierami estońskiej firmy Milrem Robotics, udziały w której spółka KMW kupiła w ubiegłym roku ‒ podmiot ten ma duże doświadczenie w opracowywaniu i produkcji bezzałogowych pojazdów lądowych. Na cały system składają się dwa zasadnicze elementy: jednostka sterująca pojazdu (VCM), zamontowana na pojeździe testowej po prawej stronie ramienia układającego, oraz moduł kierowania (OCM, wspomniany pilot). Dzięki zastosowaniu zdalnego sterowania załoga mostu jest mniej narażona na odniesienie obrażeń w trakcie walki. Mosty szturmowe (i inne mobilne systemy przeprawowe) są ważnym celem dla lotnictwa oraz artylerii przeciwnika, umożliwiają bowiem zwiększenie mobilności taktycznej wojsk pancernych i zmechanizowanych. Bez własnych środków przeprawowych, szczególnie w sytuacji zniszczenia stałych przepraw (mosty stałe), mobilność danego zgrupowania wojsk jest znacząco ograniczona. Z tego też powodu odseparowanie załogi od pojazdu podczas pracy znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi. Dalszym etapem może być stworzenie w pełni autonomicznego mostu lub pojazdu-matki, z którego pokładu żołnierze mogliby sterować np. dwoma-czterema mostami, zajmując pozycję nawet kilkanaście km dalej. Zasięg działania obecnego rozwiązania nie jest znany, ale skoro pilot OCM jest urządzeniem przenośnym, raczej nie przekracza on kilkuset metrów. Firma KMW opublikowała film prezentujący pojazd.

Leguan to system przeprawowy opracowany przez firmę MAN Mobile Bridges GmbH, przejętą w 2006 r. przez KMW. Umożliwia on ułożenie jednego przęsła o długości 26 m lub dwóch krótszych przęseł o długości 14 m. Pozwala na pokonywanie przeszkód wodnych lub wąwozów o szerokości do 24 m. Wojskowa klasa obciążenia mostu Leguan to MLC80, co oznacza, że mogą się po nim bezpiecznie przeprawiać pojazdy gąsienicowe o masie do 72,6 t lub kołowe o masie do 83,5 t. Przęsło układane jest horyzontalnie, dzięki czemu maksymalna wysokość zestawu podczas pracy jest niższa, niż w przypadku mostów nożycowych. Utrudnia to wykrycie stanowiska pracy wozu, co zwiększa bezpieczeństwo pojazdu i załogi, jak również wpływa to pozytywnie na szanse powodzenia prowadzonych działań.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Premiera zdalnie sterowanego mostu szturmowego Leguan RC [WIDEO]”

  1. I takie coś robi wrażenie. Chociaż przyznaje, że miałbym obawy przejechać czołgiem po takim autonomicznym moście.

  2. Ogólnie zajebiste ale macie też opracowany plan w razie braku internetu lub ogólnoe energii.Jak to w czasie walk...

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc