Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wyprzedaż włoskich C-130J Super Hercules

Fot. Siły Powietrzne Włoch

11 lutego media greckie poinformowały, że premier tego kraju podjął decyzję o interwencyjnym zakupie używanych średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules w celu uzupełnienia potencjału greckich sił zbrojnych.

Powodem nagłego przyspieszenia procesu jest wizualna klęska lotnictwa greckiego. Po trzęsieniu ziemi, które nawiedziło Turcję, Grecja zadeklarowała skierowanie zespołów wsparcia, które miały zostać przetransportowane samolotami C-130B/H Hercules. O ile przerzut pierwszej partii sprzętu odbyło się bez zakłóceń, tak drugi lot zakończył się awaryjnym lądowaniem w bazie Elefsis i konieczność wykorzystania mniejszych Leonardo C-27J Spartan, które nie były w stanie przerzucić przygotowanego ładunku.

Według mediów greckich, Ateny są zainteresowane możliwością zakupu sześciu używanych C-130J Super Hercules we Włoszech – początkowo cztery, a w kolejnych miesiącach kolejne dwa. Zdaniem Ministerstwa Obrony Grecji, są to samoloty w dobrym stanie technicznym. Nie można wykluczyć jednak, że poza ofertą włoską Grecy mogą otrzymać propozycje z Wielkiej Brytanii oraz Australii. Co ciekawe, poza Grecją włoskie Super Herculesy mają trafić także do Szwecji. Poza tym intencją Aten jest zakup w Stanach Zjednoczonych fabrycznie nowych C-130J-30, które miałyby zostać zamówione poprzez procedurę FMS – w tym przypadku podpisanie umowy przewidywane jest na przyszły rok, a dostawy od 2026 roku.

Włochy zamówiły 22 samoloty tego typu w trzech odmianach (C-130J, C-130J-30 oraz KC-130J), których dostawy rozpoczęły się w 2000 roku. W ciągu lat utracono dwa egzemplarze (listopad 2009 oraz lipiec 2014). Są intensywnie wykorzystywane do różnorodnych działań operacyjnych realizowanych przez włoskie siły zbrojne na obszarze kraju, Europy oraz świata. Dodatkowo stanowią ważny element narodowego systemu obrony cywilnej – w ostatnich miesiącach mają ważne zadania w ramach działań związanych z pandemią COVID-19. Wobec sprzedaży około dwunastu samolotów do Szwecji oraz Grecji otwartym pozostaje pytanie o przyszłość floty średnich maszyn transportowych – czy Rzym zdecyduje się na zakup fabrycznie nowych C-130J-30 Super Hercules czy innej konstrukcji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc