27 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu kontraktu z koncernem Boeing w sprawie zamówienia 9. serii produkcyjnej wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus.
Styczniowy kontrakt ma wartość 2,3 mld USD i obejmuje dostawę piętnastu samolotów wraz z niezbędnym pakietem części zamiennych. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, w całości pochodzące z budżetu Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Maszyny mają zostać dostarczone do końca sierpnia 2026 roku.
Dotychczas Boeing dostarczył przynajmniej 63 seryjnych KC-46A Pegasus US Air Force, a także dwa pierwsze KC-46A przeznaczone na eksport – oba trafiły do Japońskich Sił Samoobrony. Tylko na potrzeby amerykańskie planowane jest zamówienie 179 egzemplarzy. Ważnym elementem programu jest także produkcja eksportowa – sześć KC-46A zamówiła Japonia (dwa dostarczone), a osiem Izrael. Dodatkowo Włochy planują zakupić sześć. Boeing oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych prowadzą działania marketingowe, których celem jest sprzedaż KC-46A do kolejnych państw, wśród potencjalnych rynków wymienia się m.in. Republikę Korei oraz Polskę.
Wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego KC-46A Pegasus powstał na bazie szerokokadłubowej maszyny pasażerskiej Boeing 767-200ER. Układ awioniki pokładowej oparto na najnowszych rozwiązaniach wdrożonych do eksploatacji na samolotach pasażerskich Boeing 787 oraz 777. Co ważne KC-46A Pegasus jest jedyną konstrukcją w segmencie, która dysponuje możliwością przewozu spaletyzowanych ładunków na pokładzie głównym - powoduje to, że obok głównej roli maszyny tankowania powietrznego może także służyć jako samolot transportowy bądź pasażerski (w tym przewozić rządowe VIP, dzięki opracowaniu stosownych modułów, które można zainstalować na pokładzie głównym w ciągu kilku godzin).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu