11 stycznia koncern Leonardo poinformował o zakończeniu dostaw wielozadaniowych śmigłowców transportowych AW101 Merlin Mk 4, które trafiły do Royal Navy. Wszystkie powstały poprzez gruntową modernizację używanych Mk3/3A.
Ogółem proces modyfikacji objął 25 śmigłowców, które trafiły o Royal Navy z Royal Air Force w wyniku reformy brytyjskich sił zbrojnych z grudnia 2009 roku. Wówczas Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii podjęło decyzję o przekazaniu całej floty AW101 Merlin Mk 3/3A Royal Navy w celu zastąpienia dotychczas eksploatowanych Westland Sea King Mk 4 w zadaniach transportowo-desantowych na rzecz Royal Marines Commando. Ostatecznie transfer został zapoczątkowany w 2014 roku, natomiast dostawy Mk 4 zapoczątkowano w 2018 roku.
W celu pełnego wykorzystania potencjału nowych nabytków potrzebna była gruntowna przebudowa, obejmująca m.in. dostosowanie śmigłowców do operacji z pokładów okrętów (przebudowa belki ogonowej, zastosowanie mechanizmu składania łopat wirnika nośnego). Poza tym pobyt w zakładach Leonardo w Yeovil był wykorzystywany do modernizacji wyposażenia pokładowego. Dzięki temu trzy Mk 4 mogą bazować na przestrzeni lądowego Mk 3/3A. Według dostępnych deklaracji, cała flota ma być eksploatowana do lat 40. bieżącego wieku. W Royal Navy AW101 Merlin Mk 4 są eksploatowane przez dwie eskadry lotnictwa morskiego: 845. oraz 846. - ta druga, poza zadaniami wsparcia Royal Marines Commando pełni zadania jednostki przeszkolenia operacyjnego oraz jako lotniczy element jednostek specjalnego przeznaczenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu