12 stycznia koncern Airbus poinformował, że w odpowiedzi na zapotrzebowanie francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia dotyczącej koncepcji nowego samolotu patrolowego bazowania lądowego, przedstawił projekt bazujący na cywilnym modelu A320neo.
Jak wskazuje europejski potentat, spośród szerokiej gamy samolotów produkowanych przez koncern Airbus to rozwiązanie najlepiej odpowiada na zapotrzebowanie francuskiego lotnictwa morskiego oraz Marynarki Wojennej. Nie jest to także żadne zaskoczenie, gdyż modele koncepcyjne A320neo MPA były prezentowane przez koncern Airbus od kilku lat, także powyższa platforma miała być podstawą międzynarodowego programu MAWS (Maritime Airborne Warfare System), który po decyzji Republiki Federalnej Niemiec znalazł się w przysłowiowym zawieszeniu.
Zgodnie z zapotrzebowaniem francuskie lotnictwo morskie będzie potrzebować floty nowych samolotów patrolowych bazowania lądowego w I połowie lat 30. XXI wieku, kiedy zaplanowano zakończenie eksploatacji obecnie eksploatowanych Dassault Atlantique 2. Obok koncernu Airbus zainteresowanie programem wyraża także Dassault Aviation (zmilitaryzowany wariant dyspozycyjnego Falcon 10X) – formalnie DGA miała ogłosić stosowne decyzje w 2022 roku, jednak harmonogram przesunął się na bieżący rok.
Obok Francji zainteresowanie zakupem nowych maszyn tej klasy wrażają m.in. Grecja, Włochy, Hiszpania oraz Polska. Dodatkowo w NATO program zakupu nowych samolotów prowadzi także Kanada, jednak w tym przypadku wydaje się, że dojdzie do zamówienia amerykańskich Boeing P-8A Poseidon.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu