21 grudnia w, należącej do grupy Edge, stoczni Abu Dhabi Shipbuilding (ADSB) PJSC w Abu Zabi rozpoczęto cięcie blach pierwszej, budowanej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich korwety typu Falaj-3 przeznaczonych dla Sił Morskich tego arabskiego państwa.
Kontrakt na budowę czterech korwet (okrętów patrolowych z uzbrojeniem rakietowym) typu Falaj-3, opiewający na kwotę 953 mln USD, stocznia w Abu Zabi otrzymała 19 maja 2021 roku. Tym samym jest to największa umowa, jakiej realizacji do tej pory podjęła się ADSB. Podwykonawcą w tym programie zostało singapurska grupa ST Engineering Company (STE), stosowną umowę zawarto 15 listopada 2021 roku. Zadaniem STE było szczegółowe opracowanie projektu, wyposażenia jednostek a także wsparcie techniczne podczas budowy pierwszej jednostki z serii.
Okręty typu Falaj-3 będą niewielkimi acz silnie uzbrojonymi jednostkami. Podstawą do prac nad szczegółowych projektem platformy były jednostki typu Fearless (zbudowano 12 jednostek, jedną utracono, a pozostałe 11 wycofano ze służby w latach 2017-2020). W odróżnieniu jednak od nich Falaje zaprojektowano z uwzględnieniem konieczności ograniczania pól fizycznych ze szczególnym uwzględnieniem skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (SPO). Zewnętrznie architektura okrętów typu Falaj-3 powielać będzie niektóre rozwiązania z eksploatowanych od 2013 roku dwóch jednostek typu Falaj-2. Legitymować się będą wypornością pełną 641 tony przy wymiarach kadłuba 60x9,5x3,4 m. Uzbrojenie artyleryjskie stanowić będzie armata Leonardo kal. 76 mm L/62 Super Rapid, dwa potrójne wkm Hitrole-G (w układzie Gatlinga) kal. 12,7 mm oraz dwa pojedyncze wkm kal. 12,7 mm. Podstawowym uzbrojeniem ofensywnym będą cztery kierowane pociski przeciwokrętowe MBDA Exocet MM40 Block 3. Ciekawie prezentują się systemy obrony bezpośredniej, gdyż według oficjalnie udostępnionych wizji artystycznych opisywane okręty uzbrojone zostaną w trzy wyrzutnie pocisków RIM-116C RAM Block 2, przy czym jedna, ta umieszczona na rufie, będzie 21-prowadnicową typu Mk49 Mod 3, podczas gdy pozostałe to 11-prowadnicowe odmiany opisane jako Mk 49 Mod 2 (tożsame z wykorzystywanymi w systemach SeaRAM). Wyrzutnie tego typu po raz pierwszy zainstalowane zostały na zbudowanych przez stocznie ADSB okrętach patrolowych typu Arialah (dwie jednostki w służbie od 2017 roku). Na dachu nadbudówki zainstalowane zostaną dwie wyrzutnie wielospektralnych celów pozornych Rheinmetall MASS.
Nie zostały upublicznione natomiast żadne informacje dotyczące wyposażenia elektronicznego budowanych okrętów. Równie enigmatycznie opisany jest system napędowy. Składać się on będzie z czterech szybkoobrotowych silników wysokoprężnych obracającymi czterema wałami napędowymi. Oficjalnie podawana prędkość przekraczać ma 26 węzłów. Odpowiednią zwrotność i manewrowość zapewnią dwie płetwy sterowe oraz dziobowy ster strumieniowy. Przy prędkości ekonomicznej 16 węzłów zasięg wynosić ma 2000 Mm. Załoga liczyć będzie zaledwie 39 osób. Stocznia ADSB ma już doświadczenie w budowie nowoczesnych okrętów bojowych, w latach 2012–2017 dostarczyła Siłom Morskich ZEA pięć (z sześciu zakontraktowanych, prototypową jednostkę zbudowała francuska stocznia CMN w Cherbourgu) korwet rakietowych typu Baynunah. Powstały one na bazie opracowanego przez CMN projektu Combattante BR70 (915 ton, 71,3x11,0x2,8 m). Koszt ich budowy zamknął się kwotą 820 mln USD.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu