Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolumbia kupi Dassault Rafale?

Samoloty Dassault Rafale zostały wskazane jako następca dla IAI Kfir. Obecnie władze Kolumbii prowadzą negocjacje z odpowiednikami we Francji w sprawie szczegółów. Fot. Łukasz Pacholski

21 grudnia rząd Kolumbii ogłosił, że następcą dla eksploatowanych obecnie odrzutowych samolotów bojowych IAI Kfir mają zostać francuskie Dassault Rafale. Jak wskazało Ministerstwo Obrony tego kraju, jest to najlepsza opcja pod względem operacyjnym i ekonomicznym.

Rząd w Bogocie, od dłuższego czasu, poszukiwał dostawcy szesnastu odrzutowych samolotów bojowych nowego pokolenia, które pozwoliłyby na szybkie zastąpienie IAI Kfir, których resursy wyczerpią się w 2023 roku. Obok Dassault Rafale władze dysponują także ofertami dotyczącymi amerykańskich Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72 oraz szwedzkich Saab JAS-39 Griepn. Dodatkowo analizowano możliwość zakupu europejskich Eurofighterów. Jak powszechnie wiadomo, przez dłuższy czas za faworyta uznawano F-16, jednak minusem stał się długi okres dostawy (wynikający m.in. z opóźnień produkcyjnych oraz dużej liczby zamówień powodujących trudności z rezerwacją slotów produkcyjnych).

Obecnie rząd kolumbijski prowadzi fazę negocjacji ze stroną francuską. Nie można wykluczyć, że Francuzi zdobędą nowego klienta na podobnych warunkach jak w przypadku Grecji czy Chorwacji, a więc poprzez dostawę używanych egzemplarzy Rafale bądź pochodzących z partii produkowanej obecnie na potrzeby Sił Powietrznych i Kosmicznych Republiki Francuskiej. Tego typu opcję może sugerować stwierdzenie, że w przypadku szybkiego podpisania kontraktu, pierwsze Rafale mogłyby trafić do Kolumbii jeszcze w 2023 roku. Dodatkowo strona francuska jest otwarta na modyfikację samolotów zgodnie z potrzebami użytkownika – mowa m.in. o integracji uzbrojenia produkcji izraelskiej czy ulepszeń systemu WRE.

Produkowany przez koncern Dassault wielozadaniowy samolot bojowy Rafale, w ostatnich latach, zdobył kilka ważnych kontraktów eksportowych. Obecnie maszyny tego typu są eksploatowane przez siły powietrzne Kataru, Indii, Grecji i Egiptu. Dodatkowo zawarto także kontrakty na dostawy do Chorwacji, Indonezji oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Nie można także wykluczyć, że m.in. Indie będą kontynuować zakupy w najbliższych miesiącach.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc