Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Airbus wycofał z eksploatacji jeden z prototypów A400M

Airbus wycofał z eksploatacji prototypowy A400M o numerze MSN004. Fot. Airbus

10 listopada koncern Airbus poinformował, że czwarty prototyp wielozadaniowego średniego samolotu transportowego A400M Atlas, znany jako Grizzly 4, został wycofany z eksploatacji.

W ramach ostatniego lotu maszyna wylądowała w Bremie. W czasie swojej dwunastoletniej eksploatacji wykonała 1000 lotów o łącznym czasie ponad 2000 godzin. Przez lata egzemplarz o numerze seryjnym MSN004 pełnił różnorodne zadania doświadczalno-rozwojowe na rzecz programu A400M Atlas. Wśród najważniejszych należy wymienić próby zrzutów ładunków, testy systemu ułatwiającego loty na niskiej wysokości czy certyfikacja układu uzupełniania paliwa w locie. Te ostatnie zadania procentują w momencie wojny na Ukrainie – jak wskazało dowództwo Luftwaffe, 3 listopada, dotychczas niemieckie A400M Atlas w ramach operacji wsparcia sił NATO w Europie Centralnej wykonało ponad 160 lotów w charakterze samolotu tankowania powietrznego – w tym czasie paliwo (ponad 1500 ton) uzupełniało z nich ponad 400 wielozadaniowych samolotów bojowych NATO (m.in. Eurofightery czy F/A-18 Hornet/Super Hornet).

Dotychczas koncern Airbus dostarczył ponad 110 seryjnych A400M Atlas, które są eksploatowane przez osiem państw świata. W ubiegłym roku, po wielu latach działań marketingowych, producent uzyskał dwa zamówienia eksportowe – 1 września 2021 roku dwa egzemplarze zamówił Kazachstan (dostawy w 2024 roku), a 18 listopada 2021 roku Indonezja (dwa z opcją na cztery kolejne). W przypadku drugiego z wymienionych umów, zaliczka uruchamiająca proces produkcji, ma zostać przelana w listopadzie bieżącego roku.

Spośród ponad 110 seryjnych A400M Atlas, które trafiły do użytkowników, dwa budzą szczególną uwagę – należące do Sił Powietrznych Turcji dostarczyły „pomoc humanitarną” do Kijowa w nocy 23 na 24 lutego. Wybuch wojny 24 lutego spowodował, że obecnie oba znajdują się na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Kijów-Boryspol, a ich stan techniczny pozostaje nieznany. W październiku strona turecka poinformowała, że do Kijowa trafił zespół obsługi naziemnej wraz z niezbędnym osprzętem – państwem tranzytowym była Polska.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc