Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Turcja - zwodowano dok pływający do remontów okrętów podwodnych

Wodowanie doku pływającego Y138 w stoczni Hicri Ercili. Fot. ASFAT

31 sierpnia w stoczni Hicri Ercili, zlokalizowanej w przemysłowym mieście Altınova na południe od Stambułu, zwodowano nowy dok pływający Y138. Przeznaczeniem tej jednostki będą remonty i naprawy tureckich okrętów podwodnych, również z dala od ich baz.

Budowa doku pływającego o udźwigu 3000 ton realizowana była na mocy kontraktu podpisanego 17 grudnia 2019 roku między Generalną Dyrekcją Stoczni tureckiego Ministerstwa Obrony a spółką akcyjną Askeri Fabrika ve Tersane İşletme Anonim Şirketi (ASFAT). W chwili wodowania jednostka znajdowała się w bardzo zaawansowanym stopniu ukończenia. Natomiast samo wodowanie nastąpiło z pochylni stoczniowej metodą toczną, przy wykorzystaniu walcowych podpór pneumatycznych.

Budowa doku zrealizowana została w ramach projektu mającego na celu rozwój infrastruktury służącej do produkcji, obsługi i remontów okrętów podwodnych w Stoczni Marynarki Wojennej w Gölcük, która od wielu lat zajmuje się budową, naprawami i modernizacjami tureckich jednostek tej klasy.

Nowa jednostka pomocnicza tureckiej marynarki wojennej ma 4000 ton wyporności. Jej długość to 105 m, wysokość 19,95 m, a szerokość 25,1 m. Maksymalna głębokość, na którą może się ona zanurzenia to 16,5 m, zaś czas jaki potrzebuje, aby ją osiągnąć wynosi 75 minut. Obsadę doku może stanowić maksymalnie 28 pracowników stoczni oraz 14 marynarzy obsługiwanego okrętu podwodnego. Wyposażony jest on w dwie suwnicę o udźwigu 10 i 20 ton. Może on funkcjonować samodzielnie bez uzupełniania zapasów przez 5 dni dzięki posiadaniu czterech generatorów napędzanych przez silniki wysokoprężne o mocy 480 kW każdy.

Między innymi dzięki tym cechom konstrukcyjnym tego doku czynności konserwacyjne i naprawcze okrętów podwodnych mogą być wykonywane w dowolnym miejscu a nie tylko przy nabrzeżu stoczniowym. Inną cechą wyróżniającą Y138 spośród innych jednostek tej klasy jest możliwość prowadzenia operacji dokowania również na otwartym morzu. Możliwe jest to dzięki temu, że utrzymuje on stabilność nawet przy dużej prędkości wiatru dzięki automatycznemu systemowi stabilizacji. Kolejną jego unikatową cechą jest układ zamykania, w skład którego wchodzi między innymi trzyczęściowy składany dach, dzięki któremu prace we wnętrzu pływającego doku mogą być realizowane bez względu na warunki klimatyczne na zewnątrz.

Firma ASFAT, której zlecono budowę tego doku pływającego została utworzona 12 stycznia 2018 roku przez Ministerstwem Obrony Republiki Turcji w celu poprawy efektywności pracy wojskowych fabryk i stoczni. W jej skład weszło 27 fabryk, trzy stocznie oraz sześć centrów serwisowo-remontowych zarządzanych dotychczas bezpośrednio przez siły zbrojne tego państwa.

Spółka ASFAT będzie obecna na tegoroczny Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach w ramach narodowej wystawy Turcji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc