21 lipca amerykański Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż Australii kolejnych pocisków manewrujących Lockheed Martin AGM-158 JASSM, tym razem w wersji AGM-158B JASSM-ER.
Według upublicznionego wniosku, który trafił w celu dalszej oceny do Kongresu Stanów Zjednoczonych, rząd Australii chce zakupić 80 pocisków AGM-158B-2 JASSM-ER wraz z niezbędnym pakietem usług wsparcia szkolno-logistycznego. Potencjalna wartość kontraktu ma wynosić do 235 mln USD, a w nosicielami mają być samoloty Boeing F/A-18F Super Hornet oraz Lockheed Martin F-35A Lightning II (w tym drugim przypadku mowa o przenoszeniu broni na pylonach podskrzydłowych).
Obecnie Australia jest jednym z trzech eksportowych użytkowników pocisków manewrujących Lockheed Martin AGM-158A JASSM. W ramach programu Air-5418, w 2006 roku, zamówiono 260 egzemplarzy, których dostawy zrealizowano w latach 2011-14 (koszt około 350 mln USD). Początkowo były uzbrojeniem samolotów Boeing F/A-18A/B Hornet, a po ich wycofaniu trafiły do eskadr latających na F/A-18F Super Hornet.
Dotychczas pociski AGM-158B JASSM-ER zostały sprzedane tylko jednemu eksportowemu klientowi – Polsce.
Australia deklarowała chęć zakupu JASSM-ER od połowy ubiegłego roku. Ma to związek z chęcią rozbudowy potencjału Sił Obronnych tego kraju o większą liczbę precyzyjnych środków bojowych dalekiego zasięgu. Koncepcja ma związek z coraz szybszym wyścigiem zbrojeń w regionie, który jest napędzany m.in. polityką ekspansji Chin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Powinniśmy pozyskać dodatkowe pociski AGM-158B JASSM-ER w ilości minimum ponad 100 sztuk oraz pociski przediwradiolokacyjne i powietrze-powietrze dalekiego zasięgu dla poważnego wzmocnienia zdolności bojowych naszego lotnictwa. Do tego pilna modernizacja floty F-16 do najnowszego standardu F-16V Block 70/72 wraz z wydłużeniem ich resursów, przynajmniej jedna dodatkowa eskadra nowych F-16V a jako offset zwiększenie możliwości i zakresu obsługi tych maszyn w zakładach w Bydgoszczy ustanowienie tam ich regionalnego centrum serwisowego.