24 czerwca Ministerstwo Obrony Republiki Argentyny wspólnie z Wojskami Lądowymi Sił Zbrojnych Argentyny (Ejército Argentino) podpisało umowę z firmą IMPASA na modernizację wież czołgów średnich TAM do standardu TAM 2C.
Program TAM 2C ma na celu modernizację czołgu TAM (Tanque Argentino Mediano, pol. argentyński czołg średni), dzięki której czołgi te będą mogły być wykorzystywane przez kolejne lata, zachowując wartość bojową. W ramach modernizacji do standardu 2C czołgi otrzymają nowy system kierowania ogniem, który ma umożliwiać pracę w trybie hunter-killer, hydrauliczny napęd wieży zostanie zastąpiony elektrycznym (co zwiększa bezpieczeństwo załogi i zwiększa precyzję oraz szybkość naprowadzania uzbrojenia), wymieniony zostanie także układ stabilizacji uzbrojenia. Skutkiem ubocznym zmiany napędów wieży i układu stabilizacji ma być zwiększenie celności strzelania podczas jazdy w terenie. Kierowca otrzymać ma kamerę termalną. Wymianie podlega również system łączności. W czołgu zastosowano także: pomocniczy agregat prądotwórczy, nowy system przeciwpożarowy i szereg drobniejszych zmian. Program finansowany z Narodowego Funduszu Obronnego (FONDEF) poza samą modernizacją obejmuje również transfer technologii, szkolenie personelu i realizację prac na terenie Argentyny. Nie podano wartości umowy ani wielkości zamówienia, choć na podstawie starszych projektów Buenos Aires można sądzić, że modernizacji zostaną poddane 74 czołgi. Część wozów zmodernizowano do standardu 2C jeszcze w poprzedniej dekadzie, ze wsparciem izraelskiej firmy Elbit Systems ‒ nie wiadomo, czy nowomodernizowane pojazdy będą dostarczane w identycznej konfiguracji.
TAM to czołg średni opracowany w latach 70. na zamówienie Argentyny przez niemiecką firmę Thyssen-Henshel (obecnie wchodzi ona w skład Rheinmetall AG). W pewnym uproszczeniu czołg można powiedzieć, że stanowi on połączenie podwozia bojowego wozu piechoty Marder z wieżą typu czołgowego, uzbrojoną w 105 mm armatę Rh-105-30 Rheinmetalla (produkowana na licencji w Argentynie jako FM K.4 Modelo 1L, różni się od oryginału brakiem hamulca wylotowego) i sprzężony z działem 7,62 mm km FN MAG 60-40 (plus FN MAG 60-20 tego samego kalibru zamontowany na stropie wieży, pełniący funkcję broni przeciwlotniczej). System kierowania ogniem jest zbliżony do zastosowanego w Leopardzie 1A4. Czołg ma masę 30,5 tony (wariant podstawowy), załoga liczy czterech żołnierzy. Według różnych źródeł, pomiędzy 1979 a 1995 rokiem (z przerwą w latach 1992-1993) wyprodukowano 247÷280 pojazdów rodziny TAM, w tym transportery opancerzone VCTP, samobieżne 155 mm haubicoarmaty VCA 155, wozy dowodzenia CVPC, 160/350 mm artyleryjskie wyrzutnie rakietowe VCLC i inne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu