6 czerwca koncern Embraer poinformował o podpisaniu porozumienia o współpracy z firmą Aeroplex, która w niedalekiej przyszłości ma odpowiadać za wsparcie eksploatacji pary samolotów transportowo-tankujących KC-390 Millennium, zakupionych przez Węgry.
Powyższe wydarzenie miało miejsce w Budapeszcie 3 czerwca. Aeroplex ma stać się autoryzowanym centrum obsługi KC-390 i odpowiadać za obsługi bieżące oraz średnie. Pierwszy z pary KC-390 ma dotrzeć do użytkownika w 2024 roku. Węgierskie samoloty będą pierwszymi w konfiguracji pozwalającej na montaż modułu intensywnej pomocy medycznej. Dzięki giętkim przewodom tankującym możliwe będzie wykorzystanie obu samolotów w charakterze maszyn tankowania powietrznego dla innych statków latających certyfikowanych do wykorzystania tego standardu – będą to m.in. Saab JAS-39C/D Gripen węgierskiego lotnictwa wojskowego. Pierwszy węgierski KC-390 trafił na linię montażu ostatecznego w listopadzie 2021 roku. Kontrakt podpisano rok wcześniej. Będą to kolejne eksportowe samoloty tego typu, pięć wcześniej zakupiła Portugalia.
6 czerwca w Pardubicach odbyła się prezentacja seryjnego KC-390 Millennium należącego do Sił Powietrznych Brazylii dla czeskich decydentów. W jego ramach dokonano prezentacji na ziemi (w tym próba załadunku i wyładunku kołowego transportera opancerzonego Pandur II), a także w powietrzu. Obecność maszyny w Republice Czeskiej to element europejskiej kampanii marketingowej, która obejmie także prezentacje w Portugalii oraz na Węgrzech. Obecność w Republice Czeskiej nie jest przypadkowa – rząd w Pradze deklaruje zainteresowanie zakupem dwóch KC-390, jednak dotychczas nie doszło do zawarcia kontraktu. W ramach kooperacji przemysłowej firma Aero Vodochody jest partnerem Embraera w produkcji komponentów KC-390.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
U nas program DROP, faworytem Lockhead Martin C-130J, jest jeszcze Airbus jego A-400 nikt nie chce w takiej liczbie jak pierwotnie zamówił może prawie nowe można tanio dostać, ale najciekawszy jest potencjalny udział Antonowa w kontekście mglistych zapowiedzi o polsko-ukraińskiej bliskiej współpracy przemysłowej firm ukraińskiej i polskiej zbrojeniówki.
KC-390 ciekawy samolot dla Polski jako tankowiec powietrzny