Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

PZL-Świdnik i Leonardo prezentują śmigłowce na targach POLSECURE

Fot. Leonardo

Uzupełnienie floty śmigłowców polskiego Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) o większe śmigłowce niż dotychczas w tej służbie wykorzystywane, może torować drogę w kierunku pozyskania śmigłowców AW169, które sprawdziły się również w czasie pandemii COVID-19 realizując zadania transportu pacjentów zakażonych z użyciem specjalnych, izolowanych noszy.

Wielozadaniowy śmigłowiec AW169 ugruntował swoją pozycję na rynku światowym jako doskonałe rozwiązanie do zadań ratunkowych i transportowych. AW169 jest zgodny z wymaganiami normy EN13718-2, które opisują wymagania eksploatacyjne i techniczne środków powietrznego transportu medycznego.

Innowacyjny, kompozytowy płatowiec AW169 produkowany w PZL-Świdnik zapewnia doskonałe możliwości użytkowe śmigłowca. Największa kabina w swojej klasie oferuje miejsce na dwoje noszy stabilnie mocowanych wzdłuż lub w poprzek  kabiny oraz na kompletny zestaw sprzętu podtrzymującego życie, umożliwiając pełny dostęp do pacjenta i zapewniając środowisko do zaawansowanej opieki medycznej. Oprócz kabiny dostępny jest duży przedział bagażowy do przechowywania dodatkowych noszy i wyposażenia luzem.

Dzięki zaawansowanym technologiom i elastyczności, AW169 gwarantuje szybki  transport np. między szpitalami i realizację zadań w zakresie ratownictwa medycznego (EMS/SAR) nawet w przypadku długich dystansów, dużych wysokości i wysokich temperatur (HOT&HIGH). Duża prędkość przelotowa zapewniona jest przez zespół napędowy składający się z dwóch silników z dwukanałowym cyfrowym systemem FADEC. Z kolei wysokie zapasy mocy zapewniają doskonałą charakterystykę zawisu i sterowności.

W pełni cyfrowy kokpit łączy systemy awioniki najnowszej generacji  zapewniając maksymalną świadomość sytuacyjną i minimalizując obciążenie pracą pilota podczas lotów w dzień i w nocy. Co ważne, AW169 jest kompatybilny z najnowszymi systemami nawigacji satelitarnej.

Bezpieczeństwo w centrum uwagi

Opracowany zgodnie z najnowszymi standardami certyfikacji FAA/EASA Part 29 i przepisami EU Air OPS, AW169 posiada odporny na zderzenia płatowiec, duże okna do awaryjnej ewakuacji oraz możliwość pracy z jednym silnikiem (OEI), nawet w krytycznych warunkach środowiskowych.

Bezpieczeństwo po wylądowaniu jest zwiększone dzięki dużej odległości wirnika nośnego i śmigła ogonowego od ziemi. Tryb pracy pomocniczego zespołu napędowego (APU) zapewnia ciągłość pracy systemu klimatyzacji, radiostacji i urządzeń medycznych, gdy wirniki są zatrzymane, co zwiększa poziom bezpieczeństwa operacyjnego AW169, gdy śmigłowiec przebywa na ziemi, np. podczas współpracy z ambulansami naziemnymi.

Fot. Leonardo

Leonardo Helicopters nieustannie skupia się na doskonaleniu doświadczenia klientów, wykorzystując innowacje i najnowsze technologie, aby dostarczać jak najlepsze usługi i rozwiązania w swojej klasie. Śmigłowiec, dla zapewnienia doskonałej naziemnej obsługi serwisowej wpięty jest w system  monitorowania jego stanu technicznego - HUMS (Health and Usage Monitoring Systems), który pozwala wykorzystać techniki gromadzenia danych i analizy w celu zapewnienia jak największej dostępności operacyjnej śmigłowca, jego niezawodność i bezpieczeństwo. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości, technicy otrzymują narzędzia do planowania lotów i przeglądów oraz pakiety logistyczne mając bezpośredni dostęp do danych producenta. Skyflight Mobile i Heliwise są naszymi kluczowymi zaawansowanymi usługami, które zapewniają klientom najnowocześniejsze rozwiązania do planowania lotów i analizy danych o stanie i eksploatacji maszyn (HUMS).

Szkolenia i wsparcie techniczne

Leonardo Helicopters wprowadza znaczące zmiany w świadczeniu usług Wsparcia Klienta i Szkolenia. Ich wyrazem jest m.in. inicjatywa „TeamUp” uruchomiona w całym obszarze działań Leonardo w ramach Wsparcia Klienta i Szkolenia. Firma projektuje, rozwija i dostarcza zintegrowane rozwiązania i usługi szkoleniowe zarówno na żywo, jak i w środowisku wirtualnym. Co ważne, także zespół Wsparcia i Szkolenia klientów PZL-Świdnik wraz z Leonardo Helicopters zapewnia efektywne wsparcie logistyczne i obsługowe w celu zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji. Oznacza to oferowanie także polskiemu użytkownikowi zoptymalizowanego wsparcia posprzedażowego i rozwiązań szkoleniowych dostosowanych do specyficznych potrzeb z wykorzystaniem lokalnych specjalistów i krajowego doświadczenia.

Śmigłowce AW109 na straży granic Polski

PZL-Świdnik we współpracy z Leonardo Helicopters zaprezentował w Polsce dwusilnikowy śmigłowiec Leonardo AW109, jako doskonałe rozwiązanie dla Straży Granicznej. Proponowany Polsce, ten odnoszący sukcesy śmigłowiec jest w służbie wielu operatorów na świecie, będąc wykorzystywany również do misji patrolowych, parapublicznych i policyjnych. AW109 w klasie trzech ton, znacząco mógłby podnieść skuteczność działań w oparciu o tę nową i nowoczesną flotę śmigłowców.

AW109 jest wielozadaniowym dwusilnikowym śmigłowcem, który pozwala osiągać maksymalną skuteczność realizacji misji służb mundurowych, a także dla utrzymania porządku publicznego, w dzień i w nocy, w najtrudniejszych warunkach, będąc jednocześnie najszybszym w swojej klasie i przy najniższym zużyciu paliwa.

Zdolności operacyjne śmigłowca AW109

Przestronna sześcio-miejscowa kabina oferuje elastyczne rozmieszczenie wymaganego dla danego rodzaju zadania wyposażenia taktycznego, w tym kluczowego elementu - konsoli misji z miejscem dla jej operatora, tj. TFO (Tactical Fly Officer). Służy ona między innymi do sterowania głowicą optoelektroniczną i reflektorem poszukiwawczym (szperaczem). Konsola ta bardzo ułatwia komunikację pomiędzy TFO a pilotem oraz TFO a stacją naziemną (np. posterunkiem), gdzie mogą być przekazywane informacje głosowe oraz dane  – koordynaty poszukiwanego punktu, zdjęcia, punkty charakterystyczne na mapie itp.

AW109 Trekker. Fot. Leonardo

Szerokie na 1,4 m. drzwi przesuwne po obu stronach zapewniają wygodny dostęp, również podczas operacji z użyciem wciągarki i szybkich operacji desantowych - zjazdów po linie. Ponadto, duża w tej klasie kabina umożliwia umieszczenie dwóch noszy.

Zdolności operacyjne AW109 zarówno w dzień jak i w nocy w najtrudniejszych warunkach, w połączeniu z wysokim poziomem bezpieczeństwa, sterowalnością i manewrowością, zapewniają sukces w całym spektrum operacji realizowanych przez Straż Graniczną oraz w utrzymaniu porządku publicznego.

Bezpieczeństwo wkomponowane w nowoczesny design

Modułowy, zintegrowany kokpit i najnowszej generacji awionika zapewniają doskonałą świadomość sytuacyjną i wysoki poziom bezpieczeństwa, co w połączeniu z możliwością pracy przekładni głównej na sucho przez 30 minut jest atutem tego śmigłowca. Również czteroosiowy autopilot (AFCS - Automatic Flight Control System z automatycznymi funkcjami bezpieczeństwa - intuicyjny i łatwy w obsłudze – przyczynia się do optymalizacji bezpieczeństwa i zmniejsza obciążenie pracą pilota.

Jak większość śmigłowców z rodziny AW, duży zapas mocy i pełna odporność na zderzenia zapewniają AW109 maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach lotu. Płatowiec wersji Trekker wykonany jest ze stopu aluminium, a wytrzymałe podwozie płozowe i specjalnie zaprojektowane fotele załogi i pasażerów stanowią fizyczne cechy odporności. Struktura wersji GrandNew w dużym stopniu wykorzystuje kompozyty; ta wersja charakteryzuje się chowanym podwoziem.

AW109 Trekker. Fot. Leonardo

Co ważne, zespół Wsparcia i Szkolenia klientów PZL-Świdnik wraz z Leonardo Helicopters zapewnia efektywne wsparcie logistyczne i obsługowe w celu zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji. Oznacza to oferowanie także polskiemu użytkownikowi zoptymalizowanego wsparcia posprzedażowego i rozwiązań szkoleniowych dostosowanych do specyficznych potrzeb z wykorzystaniem lokalnych specjalistów i krajowego doświadczenia.

Źródło: Leonardo

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “PZL-Świdnik i Leonardo prezentują śmigłowce na targach POLSECURE”

  1. A co z Sw4 i W3.Tacy inwestorzy jak Leonardo to szkodnicy którzy traktują Polskę jak kraj 2kategorii. Powinno się ichignorowac

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc