16 kwietnia Stuttgarter Zeitung poinformował, że według nieoficjalnych informacji, Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec zdecydowało się na wybór oferty koncernu Boeing w programie zakupu nowych ciężkich śmigłowców wielozadaniowych.
Według, nieoficjalnej, rekomendacji Berlin chce kupić 60 CH-47F Block II, które wraz z pakietem logistyczno-szkoleniowym mają kosztować około 5,2 mld EUR. Jednym z kluczowych elementów stojących za tą decyzją jest rozpowszechnienie w państwach NATO – obecnie śmigłowce rodziny CH-47 Chinook są eksploatowane przez Stany Zjednoczone, Kanadę, Wielką Brytanię, Niderlandy, Hiszpanię, Włochy oraz Turcję. Dodatkowo ich zakup rozważa także Francja. W przypadku potwierdzenia, będzie to ważna porażka korporacji Lockheed Martin i programu CH-53K King Stallion – od lat Niemcy były bowiem uważane za naturalnego klienta na tą konstrukcję, która miałaby zastąpić obecnie eksploatowane Sikorsky CH-53G Stallion.
Z kolei dla koncernu Boeing i programu CH-47F Chinook Block II zwycięstwo w Niemczech da spory oddech. Obecnie śmigłowce Block II są produkowane dla sił specjalnych Stanów Zjednoczonych oraz dla pierwszego klienta eksportowego – Wielkiej Brytanii. Zamawiane liczby nie są duże, co powoduje ograniczenie tempa pracy linii montażowej CH-47 mieszczącej się w Filadelfii. Zamówienie 60 sztuk powoduje zabezpieczenie prac na dłuższy okres czasu.
Aby wzmocnić swoją pozycję na rynku niemieckim, 25 marca, Boeing zawarł porozumienie o współpracy z koncernem Airbus, który w przypadku zwycięstwa CH-47F Chinook będzie odpowiadać za realizację programu wsparcia eksploatacji dostarczanych śmigłowców. Innymi partnerami przemysłowymi Boeinga są AERO-Bildung GmbH, CAE GmbH, ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH, Lufthansa Technik AG, Honeywell Aerospace oraz Rolls-Royce Deutschland Ltd. & Co. KG.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu