5 marca położono stępkę przyszłego USS Enterprise, trzeciego lotniskowca atomowego typu Gerald R. Ford, zaś US Navy ogłosiła, że jednostka prototypowa osiągnęła wstępną gotowość operacyjną.
W stoczni Newport News Shipbuilding w Newport News w Wirginii, należącej do korporacji Huntington Ingalls Industries, położono stępkę przyszłego USS Enterprise (CVN 80). Będzie to trzeci lotniskowiec z napędem jądrowym typu Ford. Jednocześnie to już siódma jednostka US Navy nosząca nazwę upamiętniająca slup z czasów wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Warto też przypomnieć, że poprzednim Enterprisem był pierwszy na świecie lotniskowiec atomowy CVN 65, który służył od 25 listopada 1961 do 3 lutego 2017 roku.
Budowę CVN 80 rozpoczęto od palenia blach pięć lat temu. W trakcie ceremonii kładzenia stępki poinformowano, że obecnie konstrukcja jest gotowa w około 13 procentach. Planuje się, że ukończenie prac nastąpi w sierpniu 2028 roku.
Obecnie stocznia w Newport News pracuje nad trzema przyszłymi lotniskowcami typu Ford: John F. Kennedy (CVN 79), Enterprise (CVN 80) i Doris Miller (CVN 79), a także nad remontem okresowym USS George Washington (CVN 73) i USS John C. Stennis (CVN 74) - oba typu Nimitz. W stoczni znajduje się także kadłub wycofanego z eksploatacji wspomnianego Enterprise’a.
Pierwszy Ford gotowy do akcji
Wiadomość o tym kamieniu milowym pojawia się po tym, jak US Navy potwierdziła, że pierwszy w swoim typie USS Gerald R. Ford (CVN 78) osiągnął wstępną gotowość operacyjną IOC (Initial Operational Capability). Ta deklaracja oznacza, że jest on w stanie gotowości do służby, po tym jak dostarczono mu jedenasty zaawansowany podnośnik uzbrojenia AWE (Advanced Weapons Elevator). Lotniskowiec został oddany do użytku w 2017 roku, kiedy nie miał jeszcze żadnego z podnośników, a wyeliminowanie wad w systemie było główną przeszkodą w realizacji programu.
W ubiegłym miesiącu Ford zakończył próby morskie u wybrzeży Wirginii i zaliczył testy odporności na wybuchy podwodne. 29 marca okręt zakończył certyfikację pokładu lotniczego FDC (Flight Deck Certification) i centrum kierowania lotami CATCC (Carrier Air Traffic Control Center). Po wyjściu w morze, samoloty wielozadaniowe F/A-18E/F Super Hornet, wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye i śmigłowce MH-60S Nighthawk należące do 8. Skrzydła Lotnictwa Pokładowego (8th Carrier Air Wing) wykonały operacje mające na celu sprawdzenie możliwości okrętu i załogi. Aby uzyskać certyfikację, Ford przeprowadził ponad 400 startów z katapult elektromagnetycznych EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) w dzień i w nocy oraz lądowań z użyciem systemu aerofiniszerów AAG (Advanced Arresting Gear). Przed wyjściem w rejs, personel lotniczy Forda został oceniony pod kątem zdolności do reagowania na sytuacje awaryjne i gaszenia pożarów.
Ford ponownie wyruszy w morze w tym miesiącu, aby wziąć udział w kolejnych kluczowych wydarzeniach, które przygotują okręt do planowanego pierwszego rejsu operacyjnego jeszcze w tym roku.
Budowa USS Gerald R. Ford rozpoczęła się w sierpniu 2005 roku, stępkę położono w listopadzie 2009 roku, a lotniskowiec ochrzczono w listopadzie 2013 roku. Ostateczne próby okrętu zakończyły się w sierpniu 2021 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu