26 stycznia w stoczni Austal USA w Mobile w stanie Alabama odbyła się uroczystość położenia stępki szybkiego okrętu transportowego Cody (przyszły T-EPF-14), który będzie czternastym przedstawicielem typu Spearhead w US Military Sealift Command.
Kontrakt na budowę jednostki zawarto w marcu 2019 roku, natomiast początek prac przy sekcjach kadłubowych miał miejsce w październiku 2020 roku. Przyszły USNS Cody jest jednocześnie pierwszym przedstawicielem powyższego typu, który jest budowany według zmodyfikowanego projektu, określanego jako Flight II. Wśród głównych zmian wymienia się rozbudowę przestrzeni medycznej, która ma pozwolić na wykorzystanie okrętów w charakterze jednostek szpitalnych – ma to związek z dotychczasowymi doświadczeniami operacyjnymi, a także zwiększenia zaangażowania US Navy w działania o charakterze humanitarnym (także na obszarach Stanów Zjednoczonych, które są nawiedzane przez kataklizmy naturalne). W powyższej roli Cody oraz zamówiony w 2020 roku przyszły Point Loma, mają stanowić ważne uzupełnienie dla dwóch okrętów szpitalnych – USNS Mercy i USNS Comfort, które ze względu na prędkość wynoszącą jedynie 17 węzłów, mogą dotrzeć w rejon działań ze sporym opóźnieniem.
Dotychczas stocznia Austal USA w Mobile przekazała US Military Sealift Command dwanaście okrętów transportowych typu Spearhead. Trzynasta jednostka (Apalachicola) przechodzi próby morskie. Cechą charakterystyczną całej serii jest konstrukcja katamarana, która pozwala na uzyskanie dużej prędkości maksymalnej oraz powierzchni roboczej. Poza klasycznymi zadaniami transportowymi, jednostki są wykorzystywane do różnorodnych misji – m.in. USNS Carson City (T-EPF-7) był w 2021 roku częścią zespołu SNMCMG-1.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu