21 listopada firma Kazakhstan Paramount Engineering z Republiki Kazachstanu poinformowała o rozpoczęciu produkcji seryjnej kołowych transporterów opancerzonych Barys 6×6. Jest on lokalną wersją pojazdu opancerzonego Mbombe, opracowanego przez Paramount Group z Republiki Południowej Afryki.
Barys 6x6 to kołowy transporter opancerzony o cechach pojazdu MRAP. Dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań w zakresie ochrony przeciwminowej (bez dna w kształcie spłaszczonej litery „v”) możliwe okazało się zachowanie stosunkowo niskiej sylwetki ‒ wysokość wozu do stropu kadłuba nie przekracza 2,4 m. Uzyskano wysoki poziom ochrony przeciwminowej ‒ odpowiada on 4 wg STANAG 4569B. Ochrona balistyczna z kolei odpowiada poziomowi 3 wg STANAG 4569A. Trzyosobowa załoga i ośmioosobowy desant mają do dyspozycji siedziska zwiększające bezpieczeństwo w razie wybuchu miny. Układ 6×6 zapewnia pojazdowi o masie nieco ponad 17 t dobrą mobilność w każdym terenie. W stosunku do południowoafrykańskiego oryginału, w Barysie 6×6 wprowadzono szereg zmian, zwłaszcza w układach klimatyzacji i ogrzewania, dzięki czemu pojazd może operować nie tylko w klimacie gorącym, ale także kontynentalnym. Pojazd prezentowano m.in. z rosyjską więżą z 30 mm armatą 2A72 i 7,62 mm km PKTM, opracowaną do kołowego transportera opancerzonego BTR-82A. Barys 6×6 został zamówiony przez Siły Zbrojne Republiki Kazachstanu, a wg niektórych źródeł jego zakup rozważa Azerbejdżan.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu