Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

IAI głównym wykonawcą programu Carmel

IAI będzie odpowiadać za realizację kolejnej fazy programu Carmel ‒ wozu bojowego przyszłości dla Sił Obronnych Izraela. Rys. IAI

10 października izraelska firma Israel Aerospace Industries Ltd. (IAI) została wskazana przez Ministerstwo Obrony Izraela na głównego wykonawcę kolejnej fazy programu budowy wozu bojowego przyszłości Carmel (patrz WiT 7/2017).

Na tym etapie prac IAI ma odpowiadać za opracowanie i integrację rozwiązań do perspektywicznego wozu bojowego Carmel, faktycznie będzie to raczej bojowy wóz rozpoznawczy i rodzina pojazdów opartych na tej samej platformie. W ramach obecnej fazy programu powstanie docelowy demonstrator technologii samego pojazdu (poprzednie były przebudowanymi transporterami opancerzonymi rodziny M113) oraz współpracujących z nim platform bezzałogowych, zarówno lądowych, jak i powietrznych. Zasadnicze rozwiązania, które opracować ma IAI to: system dowodzenia (odpowiedzialny za samodzielne planowanie i zarządzanie zespołem bojowym złożonym z pojazdu opcjonalnie załogowego, jego załogi oraz pojazdów bezzałogowych), system świadomości sytuacyjnej (zapewniający załodze i sztucznej inteligencji świadomość sytuacyjną za pomocą bogatego zestawu sensorów pojazdu Carmel oraz pojazdów towarzyszących oraz innych zespołów), system walki (uzbrojenie wozu i pozostałych pojazdów zespołu), system mobilności (wbrew nazwie nie jest to układ zawieszenia czy napędowy, lecz cyfrowy układ planowania tras dla każdego pojazdu wchodzącego w skład danego zespołu) i system operacyjny (umożliwiać ma obserwację pola walki w kilku różnych aspektach).

IAI dysponuje już doświadczeniem zebranych podczas testów zastępczego pojazdu demonstracyjnego, w ramach których potwierdzono słuszność przyjętych założeń. Zaledwie dwuosobowa załoga ma sobie z powodzeniem radzić z realizacją różnorakich zadań za sprawą wysokiego poziomu zaawansowania wetroniki pojazdu, wykorzystującej elementy sztucznej inteligencji. Pojazd, zgodnie z deklaracjami IAI, ma być zdolny do samodzielnego działania (załoga ma nie tyle sama walczyć, co ingerować w działania realizowane przez pojazd), w tym w trybie bezzałogowym. Redukcja liczebności załogi i możliwość działania w trybie autonomicznym (a także szeroka współpraca z bezzałogowcami) pozwolić mają na minimalizację ryzyka poniesienia strat, co dla sił zbrojnych niezbyt ludnego Izraela jest kluczowe.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “IAI głównym wykonawcą programu Carmel”

  1. Patrząc z perspektywy 100 dni wojny na Ukrainie......Asop, 360stopni obserwacji, 30mm plus ppk i amunicja krążąca, skrócenie pętli decyzyjnej/kill chain.......to sa kluczowe czynniki nie pływalność/pancerz/wyscig kalibru

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc