26 czerwca firma General Dynamics Land Systems otrzymała od US Army zamówienie na dostawę 300 kołowych transporterów opancerzonych Stryker DVHA1.
Jest to kontrakt wykonawczy w ramach umowy ramowej z 2020 r., obowiązującej przez pięć kolejnych lat podatkowych (z opcją wydłużenia o rok). Umowa na dostawę 300 pojazdów ma wartość 712,3 mln USD. Transportery w wersji Stryker DVHA1 mają mocniejszy silnik Caterpillar C9 (331 kW/450 KM) i dopuszczalną masę całkowitą zwiększoną do 27,2 t. Zmodernizowano również pokładową sieć energetyczną ‒ wymieniono okablowanie i zastąpiono alternator 910-amperowym (poprzednio 570 A). Zwiększono również zabezpieczenie żołnierzy załogi i desantu wobec zagrożeń współczesnego pola walki.
Stryker to jeden z najliczniej produkowanych współczesnych kołowych transporterów opancerzonych w układzie 8×8. Wyprodukowano ich już ponad 4900 szt. Pojazd znajduje się w służbie od 2002 r. i dzięki kolejnym modernizacjom ma pozostać w niej do ok. 2050 r. Wywodzi się z transportera GDLS Canada LAV III (w służbie od 1999 r.), a ten z kolei jest odmianą wozu MOWAG Piranha III. Pierwotnie opracowano dziesięć wariantów (kołowy transporter opancerzony, wóz dowodzenia, pojazd medyczny, pojazd rozpoznania skażeń, rakietowy niszczyciel czołgów, pojazd wsparcia ogniowego itd.), z czasem zmodyfikowano podwozie (wersja Double V-hull) i opracowano kilka kolejnych odmian, m.in. kołowego bojowego wozu piechoty (warianty z różnymi wieżami), samobieżnego zestawu przeciwlotniczego i inne, w tym wersje eksperymentalne. Obecnie w Siłach Zbrojnych Stanów Zjednoczonych jest dziewięć brygadowych zespołów bojowych Strykerów (SBCT), w tym siedem w Wojskach Lądowych i dwa w Gwardii Narodowej US Army. Poza Stanami Zjednoczonymi Ameryki Strykery używane są przez siły zbrojne Macedonii, Tajlandii i Ukrainy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu