Według informacji brytyjskiego Ministerstwa Obrony, zamówione przez Royal Air Force samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia (AEW&C) Boeing Wedgetail AEW.1 będą stacjonować w bazie Lossiemouth na północy kraju.
Umowę o wartości prawie 2 miliardów dolarów na zakup pięciu samolotów E-7 Wedgetail podpisano w marcu 2019 r. Dwa z nich zostaną przebudowane z pasażerskich Boeingów 737-700, pozostałe trzy zostaną zbudowane od podstaw.
Pierwszy Wedgetail ma trafić do Wielkiej Brytanii w 2023 r. i osiągnąć wstępną gotowość operacyjną pod koniec tego samego roku. Przekazanie ostatniego egzemplarza zaplanowano na 2026 r. Samoloty wejdą na stan 8. Dywizjonu, bazującego obecnie w Waddington i używającego Boeingów E-3D Sentry AEW.1.
Royal Air Force zostaną czwartym użytkownikiem Boeingów E-7 Wedgetail. Dotychczas zbudowano 14 maszyn tego typu, trafiły one do sił powietrznych Australii (sześć), Republiki Korei (cztery) i Turcji (cztery).
Szkockie lotnisko Lossiemouth jest już domem dla sukcesywnie dostarczanych RAF samolotów Boeing Poseidon MRA.1. Cztery z dziewięciu zamówionych maszyn rozpoznania oraz zwalczania okrętów zostały już przekazane użytkownikowi. Ponadto w Lossiemouth stacjonują cztery jednostki samolotów myśliwskich Eurofighter Typhoon – 1., 2., 6. i 9. Dywizjon, pełniące dyżury bojowe w ramach systemu obrony powietrznej kraju.
Jednocześnie w połowie grudnia Brytyjczycy oficjalnie poinformowali o zamiarze sprzedaży wszystkich pięciu samolotów obserwacji obiektów naziemnych z powietrza i wskazywania celów Bombardier Sentinel R.1 oraz dwóch z siedmiu samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Sentry AEW.1. Nabywca nie będzie mógł jednak używać samolotów w ich obecnej roli, możliwe jest jedynie przeznaczenie ich na części zamienne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Świetna maszyna, sprawdzona, fajny płatowiec, wielkość moim zdaniem optymalna.