28 sierpnia media izraelskie, bazując na dostępnych informacjach oraz własnych źródłach w rządzie izraelskim, poinformowały, że tajemniczym klientem spośród państw NATO stojącym za ostatnimi sukcesami firm izraelskich są Włochy.
Poszukiwania klienta rozpoczęły się w lipcu, kiedy Israel Aerospace Industries poinformował o zawarciu kontraktu na pojedynczy samolot ze specjalistycznym wyposażeniem zadaniowym. Faktycznie umowa została zawarta w marcu bieżącego roku i ma wartość 230 mln USD. Wówczas stosowna informacja pojawiła się w dokumentacji Ministerstwa Obrony Włoch (zamówienie nr 2639) – opóźnienie w upublicznieniu mogło mieć związek z życzeniem klienta. Co więcej, według dziennikarzy Haaretz, to także Włochy stoją za wcześniejszym kontraktem z czerwca 2020 roku, kiedy koncern IAI ogłosił sprzedaż pojedynczego samolotu ze specjalistycznym wyposażeniem zadaniowym za kwotę 350 mln USD. Odbiorcą jest nieujawniony klient europejski. Także w tym przypadku odpowiednie dane pojawiły się w dokumentacji budżetowej Ministerstwa Obrony Włoch.
Kierunek włoski był jednym z podejrzewanych od dłuższego czasu. W grudniu 2020 roku amerykański Departament Stanu zatwierdził zgodę na sprzedaż Włochom specjalistycznego wyposażenia misyjnego przeznaczonego do przebudowy dwóch samolotów Gulfstream G550. Docelowo liczba specjalnych G550 mogłaby wynieść dziesięć sztuk.
Obecnie Siły Powietrzne Włoch eksploatują dwa G550 w konfiguracji maszyn wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Zostały dostarczone przez stronę izraelską w latach 2016-2017. Od tego czasu są intensywnie eksploatowane zarówno według potrzeb włoskich sił zbrojnych oraz w ramach zobowiązań sojuszniczych. W ostatnich dniach jeden z nich operował m.in. w północno-wschodniej części Polski.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Przydały by się u nas