12 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy w sprawie realizacji prac nad integracją wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II z pociskami do przełamania obrony powietrznej Northrop Grumman AGM-88G AARGM-ER.
Styczniowa umowa ma wartość 97,3 mln USD i ma zostać zrealizowana do marca 2026 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków budżetowych w kwocie 19 mln USD. Większość z nich pochodzi od klientów eksportowych. Jak wskazuje komunikat Departamentu Obrony prace integracyjne mają obejmować samoloty 17. serii produkcyjnej wszystkich odmian (A/B/C), które mają być przeznaczone zarówno dla amerykańskich sił zbrojnych oraz klientów eksportowych. Wśród nich wymienia się przede wszystkim partnerów przemysłowych programu (Australia, Kanada, Wielka Brytania, Norwegia, Włochy, Niderlandy oraz Dania), a także (nieokreśloną) grupę klientów, kupujących samoloty poprzez procedurę FMS. Należy pamiętać, że w ramach 17. serii produkcyjnej mają powstać maszyny przeznaczone m.in. dla Polski.
Produkowane przez korporacje Northrop Grumman pociski AGM-88G AARGM-ER zostały dotychczas zintegrowane z wielozadaniowymi samolotami bojowymi Boeing F/A-18E/F Super Hornet oraz przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler. Docelowo wśród nosicieli mają być także F-35 Lightning II. Z tego też względu konstrukcja pocisku uwzględniała wymiary wewnątrzkadłubowej komory na uzbrojenie, co ma umożliwić realizację zadań bojowych w konfiguracji ograniczonej powierzchni odbicia radiolokacyjnego.
W przypadku Polski, pomimo zamówienia 32 samolotów F-35A Lightning II, Ministerstwo Obrony Narodowej nie ogłosiło planów dotyczących zakupu (poprzez procedurę FMS) uzbrojenia. Obecnie wykorzystywane systemy są używane przez flotę 48 F-16C/D Jastrząb.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu