8 grudnia Departament Obrony Związku Australijskiego zawarł umowę z południowokoreańską firmą Hanwha Aerospace na dostawę 129 wozów bojowych AS21 Redback.
Przedmiotem umowy jest dostawa 129 wozów AS21 Redback, z których większość będzie reprezentować wariant bojowego wozu piechoty. Władze Australii zapłacą za nie ok. 7 mld AUD, włącznie z kosztami cyklu życia produktu, przy czym sama kwota zakupu, obejmująca również wstępne wsparcie eksploatacji, wynosi ok. 4,5 mld AUD. Pierwszy pojazd zostanie przekazany użytkownikowi w 2027 r., choć tempo dostaw, gdy już się rozpoczną, będzie wysokie ‒ ostatni zamówiony Redback zostanie dostarczony pod koniec 2028 roku. Wozy zostaną zmontowane i częściowo wyprodukowane lokalnie, przy czym montaż finalny odbywać się będzie w zakładzie Hanwha Defence Australia w Avalon w hrabstwie Greater Geelong w stanie Wiktoria. Ma on zapewnić kilkaset miejsc pracy lokalnej społeczności, przy czym w tym samym zakładzie powstawać mają 155 mm armatohaubice samobieżne AS9 Huntsman i towarzyszące im wozy amunicyjne AS10 (lokalne odmiany K9 i K10). W szczytowym okresie realizacji produkcji AS21 program ma zapewnić pracę ok. 2100 osobom, w tym 1800 będzie zatrudnionych bezpośrednio przy jego realizacji. W produkcji pojazdów weźmie udział ok. 90 australijskich firm. Wszystkie zamówione wozy trafią do 3. Brygady Pancernej z Townsville.
Wicepremier Związku Australijskiego Richard Marles powiedział: - To ważny projekt dla armii australijskiej, który zostanie zrealizowany przez wysoko wykwalifikowanych pracowników w Greater Geelong i innych australijskich miastach. Ocenił, że: - To znacząca inwestycja, która spowoduje uzbrojenie wojska w odpowiedni sprzęt, dzięki czemu zapewni Australijczykom bezpieczeństwo. Z kolei minister przemysłu obronnego Pat Conroy powiedział: - Rząd premiera Albanese jest zaangażowany w inwestycje w australijski przemysł obronny w celu produkowania lokalnie najważniejszego uzbrojenia, którego potrzebuje armia australijska, co pozwala na rozwój suwerennego potencjału.
Kontrakt zawarto w ramach programu LAND 400 Phase 3, w którym oferta południowokoreańska była jedyną na finalnym etapie postępowania. Ze względów finansowych program został znacząco zredukowany, pierwotnie bowiem planowano zakup 450 pojazdów. Na tym etapie dotychczasowy rywal Hanwha Aerospace, grupa przemysłowa Rheinmetall AG, oferująca platformę Lynx KF41, zrezygnowała ze złożenia ofert ostatecznej. Redback zastąpi w Australijskich Siłach Obrony przestarzałe gąsienicowe transportery opancerzone rodziny M113.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu