23 stycznia w Stoczni Marynarki w Stambule (Pendik Donanma Tersanesi), w obecności prezydenta Republiki Turcji Recepa Tayyip Erdoğana, zwodowano pierwszą fregatę nowego typu, przyszłą TCG İstanbul (F 515). Okręt otwiera serię czterech jednostek, stanowiących kolejny etap programu MİLGEM (milli gemi, pol. okręt narodowy).
Program MİLGEM nadzorowany przez Marynarkę Wojenną Turcji (Türk Deniz Kuvvetleri), mający na celu budowę nawodnych okrętów bojowych samodzielnie i w oparciu o rodzimy przemysł stoczniowy oraz obronny, został podzielony na fazy. Pierwszym etapem była produkcja czterech korwety typu Ada o wyporności 2400 t. Prototypowa Heybeliada (F 511) rozpoczęła służbę 27 września 2011 r., zaś pozostała trójka w latach 2013, 2018 i 2019. Ponadto powstał okręt rozpoznania elektronicznego, pełniący też rolę jednostki szkolnej, Ufuk (A 591), bazujący na platformie znanej z Ad.
İstanbul otwiera kolejny etap programu MİLGEM, w ramach którego zaprojektowano fregaty typu TF-100 (znane też jako typ I) o wyporności ok. 3000 t i wymiarach: 113,2×14,4×4,05 m. W porównaniu do korwet typu Ada będą cechowały się większym zasięgiem o ok. 50%. Napęd w konfiguracji CODAG złożony z turbiny gazowej General Electric LM2500 i dwóch silników wysokoprężnych Rolls Royce Power Systems MTU 20V4000M93L zapewni prędkość maksymalną 29 węzłów. Zasięg wyniesie ok. 6000 Mm, autonomiczność 14 dni, a załoga będzie się składała ze 123 osób.
Fregaty będą silniej uzbrojone od Ad, głównie w systemy produkcji lokalnej. Otrzymają więc: wyrzutnię pionową Roketsan MDAS (Milli Dikey Atım Sistemi, pol. Narodowy system pionowego startu) z 16 komorami do pocisków przeciwlotniczych (na razie niewybrane), maksymalnie 16 pocisków przeciwokrętowych Roketsan Atmaca (pierwsze odpalanie z okrętu odbyło się 3 listopada 2019 r. z korwety Kınalıada typu Ada, system jest w fazie testów), 35 mm system artyleryjski obrony bezpośredniej Aselsan Gokdeniz strzelający amunicją programowalną z wymuszoną fragmentacją Aselsan Atom, dwa 25 mm stanowiska Aselsan Stop, system przeciwtorpedowy Aselsan Hizir, 76 mm armatę automatyczną Leonardo Oto Melara Super Rapid i śmigłowiec Lockheed Martin Sikorsky S-70B Seahawk, do którego przewidziano hangar. Wyposażenie elektroniczne fregaty İstanbul też w znacznej większości pochodzić będzie od krajowych przedsiębiorstw.
Budowę İstanbula rozpoczęto cięciem blach 19 stycznia 2017 r. Ma ona wejść do służby w 2023 r. Kolejne jednostki zbudują stocznie prywatne, których jeszcze nie wybrano. Będą to: İzmir, İçel i İzmit. Gdy zaczną wchodzić do służby od połowy tej dekady, wyprą z linii jednostki typu Yavuz (MEKO 200TN, cztery w kampanii od lat 1987-1989).
Kolejny etap programu MİLGEM jest jeszcze bardziej ambitny. Zakłada budowę czterech, z opcją na trzy dalsze, niszczycieli przeciwlotniczych określanych na razie jako typ TF-2000. Będą wypierały ok. 9000 t, stanowiąc odpowiednik jednostek takich, jak najnowsze odmiany amerykańskiego typu Arleigh Burke, japońskich Atago i i Maya, czy południowokoreańskich KDX-III.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Turcy wiedzą że super fregaty nie zbudowali, ale to kolejny krok w.budowaniu swojej niezależności w tej dziedzinie.