17 grudnia w Lizbonie podpisano umowę z tureckim koncernem stoczniowym Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. (STM) na budowę dwóch okrętów wsparcia logistycznego dla Marinha Portuguesa.
Wspomniane wydarzenie ma symboliczne znaczenie, jest to bowiem pierwszy przypadek kiedy to turecki koncern będzie odpowiedzialny za zaprojetkowanie i dostarczenie okrętów dla europejskiego państwa i członka Paktu Północnoantlantyckiego.
W ramach podpisanego dokumentu turecki koncern wskazany był jako główny wykonawca jednostek w ramach programu Navio Reabastecedor de Esquadra e Logístico (NRE+). Dla okrętów tych wyznaczono numery burtowe A5211 oraz A5212. Wszystkie prace zrealizowane zostaną w prywatnej stoczni w Turcji (choć nie ujawniono, który dokładnie zakład zostanie wyznaczony do tego zadania), a według ujętego harmonogramu początek prac planowany jest już w pierwszym kwartale przyszłego roku.
NRE+ legitymować się mają wypornością pełną 11 000 ton przy długości 137,06×19,1×6,7 m. Napęd skonfigurowany zostanie w układzie hybrydowym, spalinowo-elektrycznym z jednym silnikiem wysokoprężnym oraz elektrycznym, który poprzez przekładnie redukcyjną obraca pojedynczym wałem napędowym ze śrubą o zmiennym skoku. Energia elektryczna będzie z kolei wytwarzana przez trzy zespoły prądotwórcze. Prędkość maksymalna szacowana jest na ponad 18 węzłów, podczas gdy przy wykorzystaniu tylko silnika elektrycznego możliwe będzie poruszanie się z prędkością powyżej 6 węzłów. Prędkość ekonomiczna szacowana jest z kolei na 14 węzłów, przy której zasięg szacowany jest na 14 000 Mm. Zgromadzone na pokładzie zapasy umożliwić mają 90-dniową niezależność od bazy. Zabudowane na pokładzie zbiorniki umożliwią transport do 4000 m3 paliwa okrętowego typu F76, do 350 m3 nafty lotniczej typu F44 (JP5), a także 650 m3 słodkiej wody. W ładowniach możliwy będzie również transport do 700 m3 ładunków suchych, a także do 60 beczek z olejem przekładniowym. Na pokładzie dziobowym składowanych będzie sześć kontenerów TEU.
Transport zapasów na inne okręty w ramach operacji RAS (Replenishment At Sea) realizowany będzie z wykorzystaniem dwóch masztów przeładunkowych umieszczonych w centralnej części kadłuba. Należy w tym miejscu wspomnieć że portugalskie okręt otrzymają inną, unikalną wręcz cechę, a mianowicie pokład ładunkowy wraz z dedykowaną rampą rufową zainstalowaną pod kątem. Zgodnie z założeniem maja one być w stanie transportować do 20 lekkich pojazdów opancerzonych. Dodatkowo zgodnie z obecnie panującą „modą” nowe okręty zaprojektowane mają zostać do wypełniania zadań szeroko pojętych zadań pomocy humanitarnej (w czym pokład ładunkowy będzie bardzo użyteczny ze względu na możliwość instalacji dodatkowych kontenerów mieszkalnych, a także innego zaplecza jak szpital kontenerowy itp.), a także dowodzenia zespołem floty. Na rufie zabudowane zostanie lądowisko wraz z hangarem dla maszyn załogowych, jak i bezzałogowych. Uzbrojenie zorientowane zostanie wyłącznie na samoobronę, choć zgodnie z koncepcją „fitted for but not with” okręt nie otrzyma od razu systemów obrony bezpośredniej. Uzbrojenie artyleryjskie ograniczy się do zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych kal. 12,7 mm. Projekt zakłada instalację dwóch systemów Mk15 Phalanx Block 1B kal. 20 mm, przy czym miejsca dla pierwszego przewidziano na pokładzie dziobowym a drugi na dachu nadbudówki w linii symetrii okrętu. Stała załoga liczyć będzie 50 osób przy czym możliwe będzie zwiększenie załogi o kolejne 50 osób plus dodatkowo przyjęcie na pokład do 100 osób.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu