Podczas październikowego spotkania prezydentów Ukrainy i Turcji w Ankarze prowadzono rozmowy o zacieśnieniu współpracy przemysłów zbrojeniowych obu krajów, głównie w dziedzinie systemów bezzałogowych statków powietrznych i uzbrojenia.
Innym z poruszonych podczas wizyty prezydenta Zełeńskiego tematów miało być zainteresowanie Turcji pozyskaniem ciężkich samolotów transportowych An-124 lub ewentualnym dokończeniem budowy drugiego egzemplarza bardzo ciężkiego samolotu transportowego Antonow An-225 Mrija. Według wypowiedzi wicepremiera i ministra przemysłu Ukrainy Oleha Uruskiego, mimo przedstawienia znacznej kwoty, której wymagałoby dokończenie budowy Mriji, strona turecka zamierza kontynuować dalsze rozmowy w tej kwestii. Z kolei budowa nowego egzemplarza An-124, o co również pytali rozmówcy, jest według ministra mało realna.
Sześciosilnikowy Antonow An-225 Mrija jest obecnie największym eksploatowanym samolotem transportowym świata, mogącym przewieźć wielkogabarytowe ładunki o masie ponad 240 ton. Będąca rozwinięciem budowanego seryjnie samolotu An-124 maszyna powstała tylko w jednym egzemplarzu, oblatanym w grudniu 1988 r. jeszcze w Związku Radzieckim. Głównym przeznaczeniem An-225 miał być transport elementów rakiet kosmicznych Energia oraz sowieckiego wahadłowca kosmicznego Buran.
Ze względu na duże zapotrzebowanie na transport wielkogabarytowy w 2006 r. zakłady Antonowa (już ukraińskie) zdecydowały o budowie drugiego egzemplarza An-225. Płatowiec ten jednak nie został nigdy ukończony. W ostatnich latach szeroką współpracą z przemysłem ukraińskim, m.in. wznowieniem budowy drugiej Mriji i produkcją kolejnych egzemplarzy były zainteresowane podmioty z ChRL, ale z przyczyn politycznych współpraca na tym kierunku została prawdopodobnie zawieszona.
Dużo bardziej prawdopodobne niż powstanie drugiego An-225 wydaje się za to zakupienie przez Turcję średnich samolotów transportowych Antonow An-178. Poważne zainteresowanie tymi płatowcami i współpracą w ich budowie zostało wyrażone jeszcze podczas wcześniejszego spotkania prezydentów obu krajów w lutym 2020 r. Maszyny mogące zabrać na pokład ładunki o masie do 18 ton lub 90 żołnierzy są napędzane ukraińskimi silnikami odrzutowymi Progress-Iwczenko D-436.
An-178 jest pierwszym samolotem Antonowa budowanym bez wykorzystania podzespołów z Federacji Rosyjskiej, co uniezależnia producenta od możliwego przerwania dostaw od sąsiada. Prototyp samolotu został oblatany w maju 2015 r., na początku 2020 r. rozpoczęto budowę pierwszego egzemplarza seryjnego, który ma otrzymać lotnictwo wojskowe Peru.
Na zdjęciu: Nieukończony drugi egzemplarz bardzo ciężkiego samolotu transportowego An-225 Mrija. Fot. Antonow
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu