Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Transportery opancerzone Patria 6×6 dla Bundeswehry?

Bundeswehra ma być zainteresowana fińskim transporterem opancerzonym Patria 6×6. Jego producent oferuje, w razie wyboru jego wyrobu, szeroką współpracę z przemysłem niemieckim. Fot. Patria

7 stycznia niemieckie media opublikowały informacje na temat rzekomego zainteresowania Bundeswehry zakupem kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6.

Wozy te miałyby zastąpić niemłode już, bo pozostających od ponad 40 lat w służbie, kołowe transportery opancerzone TPz 1 Fuchs w układzie 6×6. Mimo dość zaawansowanego wieku konstrukcji, szczególnie warianty specjalistyczne poddawane są modernizacjom, opracowywane są też zupełnie nowe wersje, a zaledwie kilka lat temu Algieria nabyła 980 pojazdów, z których większość ma zostać zmontowana bądź nawet wyprodukowana lokalnie. Sama Bundeswehra, szczególnie jej wojska lądowe (Heer), dysponuje obecnie 825 pojazdami (spośród 1400 dostarczonych w latach 1979-1993), głównie w różnych wariantach rozpoznawczych i w wersji transportera opancerzonego. 272 pojazdy reprezentują najnowszą odmianę TPz Fuchs 1A8 (w różnych podwersjach). Zastąpieniem Fuchsa mają być zainteresowane przede wszystkim formacje rozpoznawcze i inżynieryjne, ze względu na to, że nowsze warianty wozu utraciły zdolność do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Preferowanym wyborem ma być fiński transporter Patria 6×6.

Niemieckie władze podpisały jeszcze w czerwcu 2022 r. list intencyjny w sprawie dołączenia do międzynarodowego programu CAVS, w ramach którego Szwecja, Finlandia, Łotwa i Estonia mają kupić łącznie kilkaset pojazdów. Nie jest to więc zupełna nowość, lecz formalnego wyboru następcy Fuchsa (czy będzie to Patria 6×6 czy  Rheinmetall Fuchs 1A9, wciąż nie wiadomo) nadal nie dokonano. Fińska spółka Patria Oy postanowiła poprawić swoją pozycję negocjacyjną. Pod kątem zdolności produkcyjnych nie jest ona najlepsza, Finowie bowiem mogą produkować nie więcej niż 40 pojazdów rocznie, przez co zastąpienie Fuchsów taką samą liczbą nowych pojazdów zajęłoby ponad 20 lat. W związku z tym podczas wizyty w Berlinie Esa Rautalinko, prezes i dyrektor generalny Patria Group, zapowiedział, że istnieje możliwość szerokiego zaangażowania niemieckiego przemysłu zbrojeniowego w produkcję Patrii 6×6 dla Bundeswehry, a być może nie tylko. Potencjalny partner przemysłowy z czasem miałby odpowiadać też za serwis pojazdów. Zaletą Patrii 6×6  miałoby być to, że jest to wyrób jednocześnie nowoczesny i dojrzały, trafił już bowiem do służby. Warto wspomnieć, że Rautalinko dodał, iż realizacja takich programów międzynarodowych na skalę ogólnoeuropejską znacząco przyspieszyłaby modernizację sił zbrojnych poszczególnych państw, a także obniżyłoby koszty zakupu i eksploatacji sprzętu. Na razie jednak, mimo wybuchu wojny na Ukrainie i kilkukrotnego wyrażania woli przyspieszenia modernizacji Bundeswehry ze strony Berlina, na formalną decyzję w sprawie następcy Fuchsa trzeba jeszcze poczekać.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc