Końcówka grudnia ubiegłego roku dla korporacji Lockheed Martin, a dokładniej jej oddziału Rotary and Mission Systems z siedzibą w Moorestown w stanie New Jersey, okazała się bardzo korzystna.
Zawarto wówczas bowiem dwa aneksy do realizowanych umów, a także jedną nową. Ta ostatnia, opiewająca na kwotę 139,6 mln USD, podpisana została 22 grudnia. Dotyczy ona wsparcia technicznego i merytorycznego, kontynuacji prac programistów nad usprawnianiem już eksploatowanych odmian systemu Aegis, jak i realizowania prac nad jego nowymi wersjami, a także obsługi oraz wsparcia logistycznego. Umowa ta dotyczy systemów zainstalowanych na już eksploatowanych okrętach i dopiero budowanych. Kontrakt zawiera klauzulę umożliwiającą rozszerzenie przedmiotu zamówienia, gdy zostanie ona wykorzystana jego wartość wzrośnie do 852,9 mln USD. Harmonogram prac w przypadku podstawowego zakresu umowy zakłada zakończenie prac w grudniu 2023 roku, w przypadku wykorzystania wspomnianej klauzuli potrwa on do grudnia 2029 roku.
W przypadku wspomnianych aneksów, pierwszy z nich podpisano 27 grudnia. Dotyczy on kontynuacji prac, przede wszystkim nad dalszą optymalizacją oprogramowania, systemu Aegis przeznaczonego do fregat typu Constellation (FFG 62). Na okręty te trafić ma wersja Baseline 10 współpracująca z systemem radiolokacyjnym Raytheon AN/SPY-6(V)3. Obecnie w stoczni Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin w budowie znajduje się prototypowa jednostka, a kolejne dwie zostały zamówione. Cała seria liczyć ma do 20 okrętów.
Opisywany aneks dotyczy także zoptymalizowania i dostosowania opracowanego przez włoski koncern Leonardo systemu dowodzenia Athena do wykorzystania baz danych kompatybilnych z systemem Aegis Baseline 9. System Athena trafić ma na okręty patrolowe (klasyfikowane jako Offshore Patrol Cutter) amerykańskiej straży wybrzeża (US Coast Guard) typu Heritage. Obecnie w stoczni Eastern Shipbuilding w Panama City na Florydzie w różnych fazach budowy znajdują się cztery jednostki tego typu (kolejnych siedem jest planowanych, rozważa się także zwiększenie liczebności serii do 25 okrętów). Realizacja postanowień aneksu ma zostać zakończona w marcu 2025 roku.
Drugą ze wspomnianych modyfikacji już realizowanej umowy podpisano dwa dni później, 29 grudnia. Opiewała ona na kwotę 82,8 mln USD i dotyczy produkcji komponentów, integracji systemu Aegis oraz jego testów po zainstalowaniu na hiszpańskich fregatach typu F-110. Został on zawarty w ramach programu FMS (Foreign Military Sales). Hiszpańskiej stronie przypadnie 17% jego wartości. Zakończenie realizacji prac spodziewana jest na grudzień 2029 roku.
Hiszpański program budowy fregat F-110 znanych też jako typ Bonifaz, zakłada budowę pięciu tego typu okrętów kosztem 4,3 mld EUR, które zastąpią sześć, eksploatowanych od 1986 roku, fregat typu Santa Maria (hiszpańska wariacja amerykańskich okrętów typu Oliver Hazard Perry). Cięcie blach do produkcji prototypowej jednostki, przyszłego Bonifaza (F 111), zainicjowano w stoczni Navantia w Ferrolu w kwietniu 2022 roku. Na okrętach tych zainstalowana zostanie, opracowany przez Navantię, system zarządzania walką SCOMBA (Sistema de COMbate de los Buques de la Armada), zintegrowany z kanałem przeciwlotniczym kierowanym przez Aegisa. Współpracować będzie z pracującym w paśmie E/F systemem radiolokacyjnym typu Raytheon AN/SPY-7(V)1.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu