Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Scania dynamizuje współpracę z państwami bałtyckimi

Scania wkrótce rozpocznie dostawy samochodów ciężarowych klasy ciężkiej do Estońskich Sił Zbrojnych. Fot. RKIK

30 maja szwedzki koncern Scania poinformował o rychłym rozpoczęciu dostaw 265 ciężarówek do Estońskich Sił Zbrojnych. Mają się one rozpocząć latem tego roku, w związku ze zdobyciem większości zamówień w pierwszej fazie umowy ramowej o łącznej wartości 693 mln EUR.

Zakres umowy obejmuje wyposażenie w ciągu najbliższych siedmiu lat sił zbrojnych Estonii i Łotwy w pojazdy wojskowe. Umowa została podpisana przez Estońskie Centrum Inwestycji Obronnych (Riigi Kaitseinvesteeringute Keskuse, RKIK) 4 października 2023 r., a Scania – obok innego szwedzkiego przedsiębiorstwa – Volvo – była jednym z kontraktowych dostawców pojazdów klasy tonażowej ciężkiej (lżejsze auta dostarczy lokalna firma Veho). RKIK zaplanowało pozyskanie takich pojazdów o łącznej wartości 437 mln EUR.

W pierwszym etapie postępowania Scania wygrała w siedmiu z dziewięciu przetargów cząstkowych w tym segmencie o łącznej wartości ponad 50 mln EUR. Umowy dotyczą dostawy 265 aut i będą realizowane od lata 2024 r. do lata roku 2025. Będą obejmować samochody przeznaczone do transportu ładunków i różnorodnego wyposażenia specjalnego. Znajdą się wśród nich m.in.: ciągniki siodłowe, platformy oraz podwozia wyposażone w żurawie i hakowe systemy załadowcze.

Stefano Fedel, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Scanii, stwierdził: Jesteśmy zadowoleni i dumni z wkładu, jaki wkrótce wniesiemy, i oczywiście jesteśmy gotowi zrobić jeszcze więcej w miarę kontynuacji prac nad umową ramową. Umowa z państwami bałtyckimi ma dla Scanii nie tylko wymiar biznesowy, ale także prestiżowy. W odróżnieniu bowiem od MAN-a/RMMV – szwedzkiemu podmiotowi nie udało się – poza Holandią – zawrzeć w ostatnim okresie aż tak dużych kontraktów. Najważniejsze z nich, podpisane m.in. ze: Szwecją, Danią, Norwegią, Finlandią, Niemcami, Irlandią i Polską, dotyczyły zazwyczaj przekazania pojedynczych sztuk czy partii liczących po kilkanaście‒kilkadziesiąt samochodów. Chociaż, z drugiej strony, znajdowały się się wśród nich też warianty uznawane za niezwykle prestiżowe, jak ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe (Niemcy, Dania).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc