19 października Saab poinformował, że otrzymał zamówienie od stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska na dostawy trzech pojazdów podwodnych Double Eagle SAROV, przeznaczonych do zakontraktowanych w lipcu trzech niszczycieli min typu Kormoran II drugiej serii.
Dostawy systemów Double Eagle są zaplanowane wraz z dostawami nowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP w latach 2026-2027. Trafią one na zamówioną latem tego roku drugą trójkę Kormoranów II.
Saab Double Eagle SAROV (Semi Autonomous Remotely Operated Vehicle) to hybrydowy (sterowany zdalnie lub półautonomiczny) pojazd podwodny przeznaczony do identyfikacji obiektów niebezpiecznych zlokalizowanych innymi środkami i ich niszczenia przy użyciu zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych. SAROV zastąpił na drugim i trzecim Kormoranie II (Albatros 602 i Mewa 603), zintegrowanego na prototypowym ORP Kormoran (601), polskiego Morświna, opracowanego przez Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej (obecnie Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności Politechniki Gdańskiej). Ponadto zrezygnowano z sonaru samobieżnego o zmiennej głębokości pracy (SPVDS, Self Propelled Variable Depth Sonar) Saab Double Eagle Mk III ze stacją hydrolokacyjną SHL-300, opracowaną przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. z Gdyni, który także jest tylko na prototypowym niszczycielu min.
Przed ich dostawą pierwszych systemów SAROV szwedzki producent dokonał ich modyfikacji w celu umożliwienia transportu ładunków ładunków niszczących Toczek, także produkcji CTM. Konstrukcja SAROV-a pozwala na jego zastosowanie w trybie półautonomicznym z zasilaniem bateriami litowo-polimerowymi o pojemności 12 kWh (np. do misji rozpoznawczych i wstępnego poszukiwania obiektów niebezpiecznych, czas działania do 10 h) i przy użyciu kabla światłowodowego zapewniającego przesył danych w czasie rzeczywistym, lub ROV, w którym działa jak typowy pojazd zasilany i sterowany zdalnie poprzez kablolinę o długości 1000 m. Jego masa wynosi ok. 730 kg, a wymiary 2,9×1,3×0,8 m. Może poruszać się z prędkością do 6 węzłów do przodu, 0,7 węzła w bok i 0,4 węzła pionowo, do głębokości 300 m. Ruch postępowy zapewniają dwa pędniki elektryczne z silnikami bezszczotkowymi o mocy 5 kW i sześć pędników manewrowych o mocy po 0,4 kW. Wyposażenie stanowi kamera TV wysokiej czułości, sonar zamontowany ruchomo (obrót w pionie od 0 do 90°), pozwalający na właściwe ułożenie ładunku wybuchowego obok miny w warunkach braku widzialności i sonar do unikania przeszkód podwodnych. Ponadto ma maszt składany, który wystawiony nad powierzchnię morza umożliwia łączność radiową, WiFi i GPS. Ładowność sięga 250 kg.
Szerzej o nowych systemach podwodnych do Kormoranów II pisaliśmy w „Wojsku i Technice” 10/2020.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu